نقش تستوسترون بر روی اختلالات حافظه ‏ناشی از بیماری آلزایمر ایجادشده به وسیله ‏داروی استرپتوزوتوسین، در موش های ‏صحرایی نر بالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیماری آلزایمر فرم مشترکی از دمانس پیشرونده مغزی است و معمولا بین دهه های ششم تا نهم زندگی رخ می دهد با توجه به این که ما بین هورمون های استروییدی و بیماری های نورودژنراتیو ارتباط مستقیمی وجود دارد بنابراین در این مطالعه اثر هورمون تستوسترون بر روی موش های صحرایی دریافت کننده داروی استرپتوزوتوسین (STZ) که عامل اختلالات حافظه و یادگیری است مورد بررسی قرار گرفت.تمام مطالعات بر روی موش های صحرایی نر نژاد ویستار صورت گرفت. در این تحقیق موش های صحرایی نر با تزریق داخل بطنی داروی استرپتوزوتوسین (mg/kg/icv3) در روزهای اول و سوم، و اختلالات حافظه بعد از 2 هفته با استفاده آزمون یادگیری احترازی غیر فعال انجام شد. عمل جراحی گنادکتومی و حذف بیضه ها، در دیگر گروه ها به صورت مجزا صورت گرفت. 2 هفته بعد تست الایزا برای اندازه گیری مقدار تستوسترون و اختلالات حافظه بعد از 4 هفته با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیرفعال انجام شد. هورمون تستوسترون (mg/kg/sc 1) به مدت 6 روز تزریق شد. داروی فلوتامید به عنوان آنتاگونیست گیرنده های آندروژنی (mg/kg/ip 10) و داروی تاموکسی فن به عنوان آنتاگونیست گیرنده های استروژنی (mg/kg/ip 1)، داروی لتروزول به عنوان مهارکننده آنزیم آروماتاز (mg/kg/ip 4) به مدت 6 روز بعد از اولین تزریق داروی استروپتوزوتوسین مورد استفاده قرار گرفت.استفاده از داروی استرپتوزوسین و عمل جراحی گنادکتومی باعث کاهش مشخص حافظه کوتاه مدت (STL1) و حافظه بلندمدت (STL2) در آزمون یادگیری احترازی غیر فعال گردید. جایگزینی هورمون تستوسترون در موش های صحرایی گنادکتومی شده، و گروه دریافت کننده داروی استرپتوزوتوسین، به طور معنی داری STL1 و STL2  را در حد گروه کنترل افزایش داد. استفاده از داروهای فلوتامید، لتروزول و تاموکسی فن حافظه و یادگیری را به صورت معنی دار نسبت به گروه کنترل از بین برد همچنین جایگزینی تستوسترون در گروه های گنادکتومی و دریافت کننده داروی استروپتوزوتوسین به طور معنی داری اختلالات حافظه و یادگیری را بهبود بخشید.استفاده از هورمون تستوسترون، اختلالات حافظه و یادگیری را در موش های صحرایی آلزایمری و گنادکتومی شده را بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2133144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!