اثر بخشی شیوه های کنترل مرز در پیشگیری از ورود مواد مخدر (مطالعه موردی مرزهای استان خراسان جنوبی)

نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در مبحث پیشگیری از ورود مواد مخدر در مرز ها، منطقه مرز استان خراسان جنوبی به دلیل وجود داشتن ویژگی های استراتژیک، هم جواری با افغانستان (داشتن حدود 460 کیلومتر مرز مشترک)، وفور کشت مواد مخدر در افغانستان و استعداد بالقوه انتقال آن به کشورمان از این منطقه، حضور مهاجران افغان در استان، کنترل نشدن نقاط مرزی افغانستان از جانب دولت این کشور، و حضور دشمنان و گروه های مخالف نظام در آن اهمیت خاص دارد. عوامل یاد شده، لزوم کنترل مرز برای جلوگیری از بروز خسارت و مقابله با هر گونه ناامنی و پیشگیری از تهدید های بالقوه را نشان می دهد؛ بدین منظور از تاکتیک ها، راهبردها، ابزار و امکانات متنوع استفاده می شود.

روش تحقیق

پژوهش حاضر به روش پیمایشی و به صورت تمام شمار از فرماندهان یگان های مرزی استان خراسان جنوبی انجام شده و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه هایی بوده که روایی آن بر مبنای نظر های استاد راهنما، متخصصان و صاحب نظران، و پایایی آن نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ در نمونه ای خارج از جامعه آماری ارزیابی شده است. به منظور بررسی میزان تاثیر عوامل کنترل مرزی بر پیشگیری از ورود مواد مخدر، تحلیل های توصیفی (آزمون t و ضریب هم بستگی اسپیرمن) با استفاده از نرم افزار spssصورت گرفته است.

یافته های تحقیق

در این پژوهش، میزان اثرگذاری عوامل موثر بر کنترل مرز، شامل فناوری نوین، اقدامات اطلاعاتی، موانع فیزیکی و عوامل انسانی بر پیشگیری از ورود مواد مخدر و امنیت مرزهای خراسان جنوبی تحلیل و با یکدیگر مقایسه شده و در پایان، هر یک از آن ها اولویت بندی شده اند.

نتایج

یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد از میان عوامل کنترل مرزی، فناوری های نوین به میزانی زیاد و فزاینده بر امنیت مرزها اثر گذاشته و در حد هشتاد درصد به بالا باعث پیشگیری از ورود مواد مخدر شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!