ارزیابی سونوهیستروگرافی در تشخیص اختلالات اندومتر مبتلایان به سرطان پستان تحت درمان با تاموکسیفن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تاموکسیفن در زنان مبتلا به سرطان پستان ممکن است اثرات نامطلوب ثانویه بر اندومتر داشته باشد. مطالعه‏ی حاضر با هدف بررسی سونوهیستروگرافی در ارزیابی اختلالات اندومتر در زنان مبتلا به سرطان پستان تحت درمان با تاموکسیفن انجام گرفت.

مواد و روش ها

مطالعه به صورت مقطعی بود که بر روی 40  خانم مبتلا به سرطان پستان تحت درمان با تاموکسیفن با دوز 20 میلی گرم در روز و حداقل به مدت 6 ماه،که طی سال های 1397 تا 1398 توسط انکولوژیست جهت معاینات دوره ای به بیمارستان امیرالمومنین (ع) سمنان ارجاع شده بودند، انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز شامل مشخصه های فردی بیماران و نیز نتایج سونوهیستروگرافی، پاتولوژی و سونوگرافی واژینال در چک‏لیست جمع‏آوری داده ها ثبت شد.

یافته ها

میانگین‏±‏انحراف معیار سن بیماران 4‏/‏6‏±‏0‏/‏46 سال، 39 نفر (5‏/‏97‏%) آمنوره بودند. میانگین±‏انحراف معیار مدت ابتلا به سرطان پستان 3‏/‏1‏±‏1‏/‏3 سال و مدت مصرف تاموکسیفن 7‏/‏13‏±‏3‏/‏26 ماه بود. سونوهیستروگرافی بدون عارضه خاصی در همه بیماران انجام گرفت. مهم ترین یافته‏ها در سونوهیستروگرافی شامل ضخامت اندومتر بالای 5 میلی متر در 6 مورد (15‏%)، ضایعه اکوژن در کاویته رحم در 4 مورد (10‏%)، و کیست ساب‏اندومتریال در13 مورد (5/32‏%) بود. یافته‏های سونوگرافی واژینال در 16 بیمار مبنی بر افزایش ضخامت اندومتر بود در حالی که بررسی آن ها با سونوهیستروگرافی نشان داد که یافته‏های غیرنرمال تنها در 50% (8 نفر) آنان دیده شد. هماهنگی کلی سونوهیستروگرافی با پاتولوژی، هیستروسکوپی و سونوگرافی واژینال به ترتیب  80‏%، 80% و 75% بود.

نتیجه گیری

 یافته ها نشان داد که زنان تحت درمان با تاموکسیفن مستعد ضایعات پاتولوژیک اندومتری مانند پولیپ و هیپرپلازی هستند؛ سونوهیستروگرافی به خوبی تحمل شده و هماهنگی کلی مطلوبی با یافته‏ های پاتولوژی دارد (80‏%) و در مقایسه با سونوگرافی واژینال می‏تواند موجب کاهش تعداد مداخلات هیستوپاتولوژیک غیرضروری در بیماران شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
428 تا 436
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!