آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (مطابق الگوی لندرث) به مادران و اثربخشی آن در حل مشکلات رفتاری فرزندان دانش آموز آنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (مطابق الگوی لندرث) به مادران و تعیین اثربخشی آن در حل مشکلات رفتاری فرزندان دانش آموز آنان انجام شده است. پژوهش به صورت نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح دو گروهی ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون صورت گرفته است. جامعه آماری شامل مادران دانش آموزان دوره ابتدایی محله دردشت منطقه 8 شهرداری تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه آماری 60 نفر از مادران بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر بود. به گروه آزمایش، آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک مطابق با الگوی لندرث، به مدت ده جلسه یک ساعت و نیمه ارایه شد. هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به پرسشنامه مشکلات رفتاری پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از دو آزمون کولموگروف اسمیرنف به منظور سنجش نرمال بودن داده ها و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر برای آزمون فرضیه پژوهش استفاده شد. یافته ها نشان دادند که آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک به مادران به طور معنا داری موجب کاهش مشکلات رفتاری فرزندان دانش آموز آنان می شود. بنابراین، آموزش مهارتهای بازی به مادران با ایجاد حس کارآمدی و احساس اعتماد به نفس می تواند موجب تقویت ارتباط میان مادر و کودک شود و زمینه را برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان فراهم آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!