آیا پوشیدن ماسک صورت می تواند از COVID-19 محافظت کند؟ بررسی سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در شیوع بیماری های عفونی، مداخله غیر دارویی ممکن است تنها عامل محافظتی در دسترس باشد. هدف از این مرور نظام مند بررسی این امر می باشد که آیا استفاده از ماسک در زمان شیوع ویروس کرونای جدید (COVID-19) ضروری است یا خیر؟

مواد و روش‌کار

 در 28 فوریه سال 2020، پایگاه داده های مرتبط با کلمات کلیدی زیر جستجو شد: "COVID-19"; "COVID 19"; 2019-nCoV; 2019-CoV; coronavirus; mask* and facemask. جستجوی منابع در 13 مارس 2020 به روز رسانی شد. پس از حذف مطالعات تکراری، در کل 982 مطالعه مرتبط شناسایی شد. از این تعداد، 71 منبع بر اساس عنوان و چکیده مورد بررسی قرار گرفت. بعد از حذف مطالعات غیر مرتبط، متن کامل 36 مطالعه مورد بررسی قرار گرفته و از نظر واجد شرایط بودن ارزیابی شدند. سرانجام، 3 مقاله که دارای معیارهای ورود بودند انتخاب شدند.

یافته‌ها

 در سه بخش مجزای بیمارستان که بیشتر در معرض بیماران آلوده بودند، استفاده منظم از رسپیریتور N95، ضد عفونی کننده ها و رعایت بهداشت دست، در مقایسه با افرادی که از ماسک استفاده نمی کردند، بهترین راه برای جلوگیری از انتقال COVID-19 از بیماران به پرستاران و پزشکان بود. مطالعه دیگری در مورد اعضای خانواده ای که سابقه سفر به ووهان داشتند، مشاهده شد که کسانی که فقط در هنگام مراجعه به بیمارستان از ماسک جراحی استفاده کرده بودند، آلوده شده بودند. با این حال، کودک 7 ساله این خانواده که از ماسک جراحی استفاده کرده بود، به COVID-19 آلوده نشده بود. سرانجام، هیچ یک از یازده مراقبت کننده بهداشتی که بصورت محافظت نشده در معرض بیماران آلوده تایید شده قرار گرفته بودند، آلوده نشدند.

نتیجه گیری

ا با توجه به جدید بودن ویروس COVID-19، هیچ آزمایش بالینی در مورد استفاده از ماسک در پیشگیری از این بیماری یافت نشد، و سطح شواهد پایین بود

زبان:
انگلیسی
صفحات:
101 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!