استفاده از رادیوتراپی حین جراحی در درمان تومورهای مغزی مرور سیستماتیک)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بروز تومورهای مغزی در مقایسه با سایر سرطان ها از شیوع کمتری برخوردار است، اما دارای علایم جدی و پیش آگهی ضعیف است. درمان اغلب تومورهای مغزی جراحی همراه با رادیوتراپی و شیمی درمانی است. تمامی این مراحل دارای عوارض نوروتوکسیسته بوده و باعث کاهش کیفیت زندگی بیماران می شود. پرتودرمانی در حین جراحی روش درمانی نوآورانه و ترکیبی از جراحی و پرتو درمانی است که در طی جراحی برداشتن تومور، پرتو دهی به بستر تومور نیز انجام می شود. باتوجه به جدید بودن این روش، برای معرفی این روش و مزایا و معایب آن، برآن شدیم تا به بررسی مرور سیستماتیک  IORT در درمان تومورهای مغزی بپردازیم.

روش

در این مطالعه مرور نظام مند، پایگاه های معتبر بین المللی شامل: Scopus, Medline PubMed, Google Scholar ,CINAHL ,Trip  و بانک های اطلاعاتی داخلی Magiran, SID بین سالهای 2014 تا 2019 مورد جستجو قرار گرفتند. کلیه ی جستجوها بر مبنای استراتژی مناسب بر اساس کلید واژه های  IORT, Intraoperative Radiation Therapy, Brain Tumor  و واژه های Mesh مناسب و با استفاده از چک لیست PRISMA  انجام شد. در نهایت از 50 مقاله جستجو شده 8 مقاله وارد مطالعه گردید.

یافته ها

تکنولوژی IORT در درمان تومورهای مغزی بخصوص گلیوبلاستوما و بیشتر در در کشورهای توسعه یافته آمریکا و اروپا مورد توجه قرار گرفته است. میزان دوز پرتودهی موثر در درمان تومورهای مغزی 15تا 40 گری انرژی است. از این روش در درمان سرطانهای مکرر لگن ، سر و گردن و کولورکتوم نیز استفاده می شود اما درصد موفقیت در تومورهای مغزی بیشتر است.

نتیجه گیری

این روش در درمان تومورهای مغزی به خصوص گلیوبلاستوما  و تومورهای متاستاتیک مغزی روشی موثراست و نسبت به پرتو درمانی خارجی دارای مزایایی چون کاهش عود تومور، محافظت حداکثری بافت سالم، تعداد جلسات و هزینه کمتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!