تاثیر چک لیست ایمنی جراحی بر عوارض و مرگ ومیر بیماران جراحی شده در یک بیمارستان عمومی: یک مطالعه قبل و بعد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عمل جراحی یکی از مراقبت های درمانی پرکاربرد به شمار رفته که میزان بالایی از عوارض و مرگ ومیر به این مراقبت اختصاص دارد و این در حالیست که بر اساس برآوردهای انجام گرفته نیمی از این پیامدها قابل پیشگیری هستند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر چک لیست ایمنی جراحی بر عوارض و مرگ ومیر و بیماران جراحی شده بود.

روش کار

  مطالعه توصیفی-تحلیلی و آینده نگر حاضر در سه گام کلی بصورت قبل و بعد و در یک بیمارستان عمومی شهر تهران انجام شد. از میان بیماران جراحی شده، 1604 بیمار در دو گروه کنترل و مداخله قبل و بعد از اجرای مداخله به صورت تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات آنان بر اساس چک لیست ایمنی جراحی استاندارد شده سازمان جهانی بهداشت که مورد اعتبارسنجی قرار گرفت استخراج گردید. تجزیه و تحلیل های آماری نیز با استفاده از آزمون های توصیفی (میانگین، درصد) و آزمون های تحلیلی (کای دو، تی زوجی) در محیط نرم افزار Stata انجام شد.

یافته ها

روایی ابزار مطالعه با روش روایی صوری و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تعیین شد. مطابق نتایج، تفاوت معناداری قبل و بعد از اجرای چک لیست ایمنی جراحی در عوارض و مرگ ومیر و بیماران جراحی شده مشاهده نشد (P>0/05).

نتیجه گیری

 اثربخشی یک ابزار وابسته به مجموعه ای از شرایط بوده که در راس آن نحوه بکارگیری ابزار و نگرش کارکنان به آن ابزار قرار دارد، لذا به نظر می رسد تکمیل چک لیست ایمنی جراحی صرفا به عنوان یکی از مراحل فرآیند جراحی نمی تواند سبب بهبود وضعیت و کاهش عوارض و مرگ ومیر و بیماران جراحی شده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!