مقایسه فشار خون اندازه گیری شده با روش SPRINT و استاندارد در مطب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شناخت روش های اندازه گیری فشارخون برای کنترل این بیماری ضروری است. گایدلاین های جدید بر استفاده از تکنیک های مناسب اندازه گیری فشار به ویژه دستگاه های قابل استفاده در منزل و اهمیت "فشارخون روپوش سفید" تاکید دارند. در گایدلاین آمریکایی با تاکید بر مطالعهSPRINT  (Systolic Blood Pressure Intervention Trial) تعاریف و الگوی اندازه گیری فشار خون تغییر یافته است در حالی که گایدلاین اروپایی هنوز بر شیوه استاندارد اندازه گیری در مطب تاکید دارد. مشخص نیست که الگوی اندازه گیری  SPRINT باعث ایجاد چه تفاوتهایی در مقایسه با الگوی استاندارد می شود. این مطالعه به مقایسه روش های اندازه گیری فشارخون با دستگاه های جیوه ای و دیجیتال و بررسی تاثیر روش اندازه گیری SPRINT بر فشارخون می پردازد.

روش کار

فشار 87 بیمار سه بار متوالی، با فواصل 5 دقیقه ای در یک اتاق آرام اندازه گیری شد و میانگین آنها به عنوان فشار SPRINT در نظر گرفته شد. دو مرتبه از این اندازه گیری ها با دستگاه جیوه ای و بار سوم با دستگاه دیجیتال انجام شد. اعداد حاصل با فشار اندازه گیری شده به وسیله دستگاه دیجیتال در مطب و فشارخون اندازه گیری شده توسط پرستار در همان ویزیت مقایسه شدند.

یافته ها

فشارخون سیستولی اندازه گیری شده در حین ویزیت حدود 8/4 میلی متر جیوه از فشار خون اندازه گیری شده با روش SPRINT بالاتر بود (p<0.001). فشارخون دیاستولی اندازه گیری شده در مطب تقریبا 7/05 میلی مترجیوه بیشتراز فشار اندازه گیری شده به روش SPRINT بود. (p<0.001)

نتیجه گیری

نحوه اندازه گیری فشار خون و ابزار مورد استفاده تاثیر بسزایی در اعداد به دست آمده و تشخیص و روند درمان این بیماری دارد. این مسئله لزوم شناخت این روش ها و ابزار را می نمایاند. به نظر می رسد در کشور ما مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!