بررسی ارتباط بین آزردگی صوتی و فرسودگی شغلی درکارکنان در معرض آلودگی صوتی: مطالعه موردی صنعت سرامیک سازی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

صدای محیط کار یکی از عوامل مخاطره آمیز صنعت سرامیک سازی می باشد که می تواند سبب آزردگی صوتی برای کارکنان صنعت شود. هدف از مطالعه حال حاضر بررسی ارتباط بین دو شاخص آزردگی صوتی و فرسودگی شغلی در کارکنان در معرض آلودگی صوتی یکی از صنایع سرامیک سازی می باشد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی - تحلیلی بر روی 100 نفر از کارگران صنعت سرامیک سازی صورت گرفت. شرایط ورود به مطالعه شامل رضایت شرکت در مطالعه، سن زیر 50 سال و سابقه کار حداقل 6 ماه و همچنین عدم وجود بیماری های قلبی عروقی، دیابت و هرگونه مصرف داروی ضد افسردگی بود. با توجه به اندازه گیری صدای محیطی افراد به دو گروه شاهد (50 نفر) و مواجهه (50 نفر) تقسیم شدند. دزیمتری صدا برای افراد شرکت کننده انجام شد. از دو پرسشنامه آزردگی صوتی و فرسودگی شغلی مسلش (Maslach) در بین افراد استفاده شد. بعد از جمع آوری پرسشنامه ها نتایج با نرم افزار spss19 و با آزمون های من ویتنی، اسپیرمن ، واریانس یک طرفه و آزمون t  آنالیز شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین تراز صدای معادل 8 ساعته در گروه مواجهه 86 dBA و در گروه شاهد 59 dBA  بود. میانگین آزردگی صوتی در گروه مواجهه و شاهد به ترتیب 70/79و 20 و میانگین نمره کل فرسودگی در گروه مواجهه 82/36و در گروه شاهد 36/62بود. نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن ارتباط مثبت و معناداری بین ابعاد فرسودگی شغلی و آزردگی صوتی را نشان داد (0/05>p). نتایج ارتباط معناداری بین تراز صدا و میزان آزردگی صوتی  و همچنین بین تراز صدا و فرسودگی شغلی نشان داد (0/05>p).

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده ارتباط مثبت و معنادار بین آزردگی صوتی و فرسودگی شغلی نشان داد. افزایش صدا ممکن است با ایجاد آزردگی صوتی باعث افزایش سطح استرس و بروز فرسودگی شغلی شود. کنترل سطح صدا در محیط کار با استفاده از روش های فنی- مهندسی و مدیریتی به عنوان راهکاری برای افزایش عملکرد و بازده کارگران توصیه می شود

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!