ارتقای ایمنی صنعتی مبتنی برفرهنگ ایمنی کارگران: مطالعه موردی شرکت سایپا

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از ارکان پیشگیری از حوادث و فجایع صنعتی، ایجاد و گسترش فرهنگ ایمنی است که مفهوم آن اولین بار در سال 1987 در گزارش آژانس هسته ای، درباره فاجعه چرنوبیل بکار رفت و پس ازآن ضعف فرهنگ ایمنی به عنوان علت فجایع بزرگ شناخته شد. این مطالعه باهدف تحلیل فرهنگ ایمنی کارگران به منظور ارایه راهبردهای ارتقای ایمنی در صنعت خودروسازی شرکت سایپا انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی از نوع کاربردی در 6 مرحله و در سال 1398 دریکی از شرکت های بزرگ خودروسازی ایران سایپا انجام شد. جامعه هدف مطالعه کارگران شاغل در شرکت سایپا بوده که حجم نمونه  417 نفر به روش نمونه گیری تصادفی  انتخاب شد. داده ها طی 2 ماه از طریق پرسشنامه استاندارد جمع آوری گردید. برای تحلیل یافته ها از آزمون های t و F  و واریانس یک طرفه استفاده شد.

نتایج

این مطالعه نشان داد که به طورکلی متوسط امتیاز فرهنگ ایمنی برای کارکنان برابر 3/35 می باشد که از متوسط امتیاز سطح فرهنگ ایمنی استاندارد یعنی 2/5 به طور معنی داری بالاتر است (0/000= p). بین فرهنگ ایمنی و وضعیت تاهل، داشتن و یا نداشتن شغل دوم  رابطه معناداری وجود ندارد. اما فرهنگ ایمنی با سایر متغیرهای موردمطالعه مشتمل بر سن کارکنان، تجربه حادثه درگذشته، سابقه کاری، نوع کار  و میزان تحصیلات رابطه معنادار دارد.

نتیجه گیری

بالاتر بودن سطح فرهنگ ایمنی کارگران از میانگین استاندارد نشانگر آن است که واحد HSE شناخت مناسبی از المان های فرهنگ ایمنی داشته است و متناسب با آن سیاست گذاری راهبردی و عملیاتی صحیح انجام داده است که این امر سهم بسزایی در کاهش حوادث صنعتی یا همان ارتقای ایمنی صنعتی در سایپا داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!