شاخص های کلیدی عملکرد بخش اورژانس :یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این مطالعه با هدف بررسی و معرفی شاخص های کلیدی عملکرد در بخش اورژانس انجام شد.

زمینه

 سازمان های مراقبت سلامتی با پدیده های مختلف مانند تغییر سریع فناوری، تغییر عوامل جمعیت شناختی و تغییر شیوه زندگی با محیط زیست ناپایدار مواجه هستند. از طرف دیگر، سیستم مراقبت سلامتی یکی از بزرگترین و پرهزینه ترین صنایع در جهان تبدیل شده است. این عوامل موجب شده است مدیریت بیمارستان نیازمند تغییرات اساسی گردد، از جمله اینکه سازمان ها برای رسیدن به اهداف سازمانی به اندازه گیری عملکرد بپردازند. ارزیابی و نظارت بر عملکرد بخش اورژانس، از مهمترین فرآیندهای مراکز درمانی محسوب می شود.

روش کار

 در این مطالعه مروری، مقالات مرتبط با استفاده از کلیدواژه های key performance indicators و emergency department و معادل فارسی آنها)شاخص های عملکردی کلیدی و بخش اورژانس) در پایگاه علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، بانک اطلاعاتی نشریات کشور، Springer ,Medline، PubMed و Scholar Google جستجو شد. تعداد 48 مقاله یافت شد. این مقالات به صورت مرحله به مرحله مطالعه و پالایش شد و در نهایت، 16مقاله مرتبط انتخاب گردید. سپس، منابع منتخب بر اساس هدف مطالعه در فرم گردآوری داده ها وارد شد و تحلیل روایتی انجام شد.

یافته ها

بر اساس نتایج این مطالعه، مقالات به سه محور اهمیت ارزیابی عملکرد در بخش اورژانس، شاخص های کلیدی عملکرد و انواع آن (شاخص های ورودی، شاخص های فرآیندی، شاخص های پیامدی) پرداخته اند که به تفصیل توضیح داده می شوند.

نتیجه گیری

 مدیران و تصمیم گیران همواره با مشکل انتخاب بهترین شاخص از میان مجموعه متنوعی از شاخص ها روبرو هستند و اغلب به دلیل انباشتگی داده ها، به کارگیری همه آنها امکان پذیر نیست. به همین دلیل، مدیران و کارکنان نگاهی منفی به سیستم های ارزیابی عملکرد دارند و تعیین و شناسایی تعداد محدودی شاخص اساسی که بتواند اهداف مدیریتی سازمان را برآورده سازد ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!