هم‫ نهادی کنش ضدقهرمانان در گزیده‫ ای از قصه‫ های عامه ایرانی (با نگرشی ویژه به روایت‫ شناسی ساخت گرا‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش‫ های گوناگونی که درباره قصه ‫های عامه ایرانی صورت گرفته، بیشتر متمرکز بر تحلیل ساختار روایت و بررسی کیفیت عمل «قهرمانان» قصه بوده است. در این پژوهش، با استناد به مجموعه قصه‫ های گردآوری شده توسط فضل الله مهتدی (صبحی) که با عنوان افسانه‫ های کهن انتشار یافته است، چهار قصه به عنوان مطالعه موردی برگزیده شد تا براساس نظریه ‫های روایت ‫شناسان معاصر بررسی شود. پژوهش حاضر مشخصا بر «کنش ضدقهرمان» در این قصه ‫ها تمرکز یافته و هدفش این است که آشکار کند به رغم نمونه ‫وار بودن شخصیت‫ ها در این قصه ‫ها، زنجیره‏ای از کنش‫های خصومت‏ آمیز چگونه و با چه کیفیاتی، توسط کنشگرانی فعال و اراده ‏مند با روش‏های گوناگون خلق شده ‏اند. پرسش‫ های اصلی مقاله به این شرح اند: زنجیره شرارت بر شالوده کدام رشته از کنش‏های مشترک ضدقهرمانان در قصه ‏های عامه شکل می‏گیرد؟ بسامد کنش‏های هم نهاد چگونه میان کنش و شخصیت رابطه استلزام پدید می‏ آورد؟ روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و روش تحقیق هم توصیفی تحلیلی است. دستاورد تحقیق حاضر این است که به صورت ابداعی براساس زنجیره کنش‏های مشترک ضدقهرمانان، بسامد الگوهای کنش آنان را طبقه ‫بندی و جدول‏ بندی کرده و تشابهات کنش آنان را با روشی مقایسه ‫ای بازنمایانده است. نیز به این نتیجه رسیده است که باوجود کنش‫های مشابه و مشترک و تولید انواع «شرارت‫های یکسان» توسط ضدقهرمان در قصه‫ های عامه، برمبنای نظریه ساخت گرایان، محتوای کنش آنان، از رفتار نهادین شخصیت‫ های ضدقهرمان در این قصه ‫ها پیروی می‫کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2138379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!