طراحی و اعتبار یابی پرسشنامه بررسی میزان رضایت کارکنان از وضعیت سیستم مدیریت بهداشت حرفه ای، ایمنی و محیط زیست (HSE-MS)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در حال حاضر با توجه به توسعه شهرنشینی و افزایش رشد واحدهای صنعتی اهمیت موضوعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست بیشتر حایز اهمیت می شود. با توجه به عدم وجود پرسشنامه استاندارد درزمینه ی بررسی میزان رضایت کارکنان از وضعیت سیستم مدیریت بهداشت حرفه ای، ایمنی و محیط زیست (HSE-MS)، پژوهش حاضر با هدف طراحی و روان سنجی این ابزار صورت گرفته است.

روش کار

در این پژوهش پرسشنامه اولیه شامل 60 سوال با کمک منابع علمی و نظر متخصصان طراحی شد. سپس برای استاندارد سازی و اعتبار یابی پرسشنامه ارزشیابی، از 12 نفر متخصصین درزمینه ی بهداشت حرفه ای و زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) استفاده گردید. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه ازشاخص روایی محتوایی (CVI) و نسبت روایی محتوایی (CVR) استفاده شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از روش آزمون آلفا-کرونباخ، جهت بررسی همبستگی مقیاس های پرسشنامه از آزمون پیرسون و جهت تعیین بارهای عاملی از شاخص KMO و آزمون بارتلت استفاده گردید.

یافته ها

مقدار شاخص روایی محتوایی ونسبت روایی محتوایی در این پرسشنامه به ترتیب 0/88 و 0/83 گزارش شد . همچنین نتایج سازگاری درونی و تکرار پذیری این پرسشنامه طراحی شده با توجه به ضریب آلفای کرونباخ(0/80) مناسب گزارش شد .علاوه بر آن، نتایج آزمون کرویت بارتلت نشان داد که بین متغیرها همبستگی معنی دار وجود دارد و مقدار آماره KMO برابر با 0/840 می باشد.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد پرسشنامه طراحی شده جهت بررسی میزان رضایت کارکنان از وضعیت سیستم مدیریت بهداشت حرفه ای، ایمنی و محیط زیست با توجه به مناسب بودن روایی و پایایی آن، می تواند در صنایع حال حاضر است

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2138780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!