شناسایی و ارزیابی فعالیت های بحرانی تیم های پاسخ اضطراری آتش نشانی و خدمات ایمنی شهری در عملیات اطفاء حریق منازل مسکونی با روش تجزیه و تحلیل الزامات وظایف و آموزش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با افزایش جمعیت شهرها، بروز حوادث شهری نیز گسترده تر از گذشته در حال رخ دادن است. یکی از مهمترین این حوادث، حریق مسکونی است. عملیات پاسخ به حوادث آتش سوزی با ریسک های جدی و ناشناخته برای اعضای تیم پاسخ همراه است. در این مطالعه سعی شده است با استفاده از روش تجزیه و تحلیل الزامات وظایف و آموزش تیم های پاسخ اضطراری، فعالیت های بحرانی تیم های پاسخ شناسایی شده و نیازمندی های مهارتی آنها مشخص شود.

روش بررسی

مطالعه حاضر بر روی ده ایستگاه آتش نشانی شهر همدان انجام شد. با مطالعه سناریوهای مختلف عملیاتی و با مشورت متخصصان، از بین سناریوهای مختلف، آتش سوزی مسکونی انتخاب گردید. این عملیات توسط تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی تحلیل شده و برای وظایف نهایی، شاخص های پتانسیل افت مهارت، اثربخشی تمرین، حساسیت وظیفه و سطح کار گروهی وظایف مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

از بین 126 وظیفه در سناریوی اطفاء حریق منازل مسکونی، 54 وظیفه بیشترین پتانسیل افت مهارت و عملکرد کلی تیم را دارا بوده و 71 مورد از وظایف بیشترین سطح پشتیبانی از عملکرد کلی تیم را شامل می شدند. ایمن سازی محیط حادثه با همکاری سایر سازمان ها دارای بیشترین سطح آسیب پذیری شناخته شد.

نتیجه گیری

با توجه به تنوع سناریوها و وظایف تیم های آتش نشانی، برخی وظایف نسبت به افت مهارت پتانسیل بالاتری دارند. از این رو، لازم است با روش های نظامند، وظایف مستعد افت مهارت شناسایی و تحلیل شده و اقدامات لازم جهت جلوگیری از افت مهارت برای آنها تدبیر شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2138781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!