راهکاری برای بهبود فرایند ثبت داده های حرکتی با هدف جمع آوری داده های حرکات موزون آذری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انسان مدرن در عصر جدیدی از ارتباطات و داده ها زندگی می کند، اما نقطه عطفی در این عصر داده وجود دارد و آن امکان یا عدم امکان تبدیل و نگهداری از داده های پیشین و موجود است که همچنان به صورت دستی و یا سینه به سینه منتقل می شود. اگر هرگونه سهل انگاری در تلاش برای جمع آوری یا حفظ و نگهداری آن ها شود، به زودی از بین خواهد رفت و دیگر کمتر انسانی به وضوح، رنگ و بویی از فرهنگ و اقلیم جغرافیایی خود به یاد خواهد آورد. همین مهم سبب شد تا با مطالعه ای بین رشته ای، واسطی برای هنر رقص آذری و نواهای ریتمیک، به کمک فن آوری رایانه فراهم آید. پژوهش حاضر می تواند در شناخت هرچه بیشتر حرکات موزون و جمع آوری داده های مربوط به آن بسیار موثر واقع گردد، همچنین، در بخش بازی های رایانه ای می تواند در اموری مانند روحیه بخشی به بیماران، اجرای بازی های تیمی، آموزش از طریق بازی و موارد دیگر مورد استفاده و توسعه قرار گیرد.

مواد و روش ها

در این مطالعه از دستگاه سنجش حرکت از نوع غیر نوری و دارای نورون استفاده شد. داده های حرکات موزون جمع آوری شده متعلق به مناطق شمال غربی ایران و یا آذربایجان بود که تحت عنوان رقص آذری شناخته می شود. نحوه صحیح کار با دستگاه، ارایه راه حل جهت رفع خطاها، بهبود فرایند ثبت داده و جمع آوری داده های حرکتی در این مرحله انجام شد.

یافته ها

خروجی کار به صورت یک فضای سه بعدی با امکان راه رفتن فرد داخل محیط طراحی گردید تا کاربر در محیط حرکت کند و از نزدیک نحوه اجرای حرکات موزون را بر روی مدل سه بعدی مشاهده و بررسی کند و حرکات موزون را به همراه نوای ریتمیک تولید شده دنبال نماید.

نتیجه گیری

 بهتر است در مراحل آینده توسعه، جنبه های بازی بر اساس آموزش، تعیین سطح بندی، بررسی میزان پیشرفت یادگیری و اندازه گیری میزان مهارت بازیکنان نسبت به یکدیگر اعمال گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
327 تا 335
لینک کوتاه:
magiran.com/p2139567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!