اثر بخشی و عوارض دارویی فینگولیمود درپیگیری 3 ساله بیماران مبتلا به فرم راجعه مالتیپل اسکلروزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 فینگولیمود اولین داروی خوراکی   در درمانفرم راجعه عود کننده مولتیپل اسکلروزیز ((RRMSمی باشد که در سال 1392 در ایران تایید و باعث تحمل بهتر بیماران به درمان شده است . هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی وعوارض جانبی فینگولیمود به صورت طولانی مدت است .

روش بررسی

این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی (قبل و بعد) که بر روی 28 بیمار مبتلا به RRMS  مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان اما رضا (ع) کرمانشاه انجام شد. بیماران مورد مطالعه روزانه یک کپسول خوراکی فینگولیمود را به مدت 36ماه مصرف نمودندو در دوره های 3 ماهه به مدت 36 ماه پس از شروع فینگولیمود از نظر عود ؛پیشرفت ناتوانی وعوارض احتمالی داروبررسی و پیگیری شدند. پرسشنامه EDSS  برای بیماران در هر دوره مراقبت تکمیل گردید .

یافته ها

پس از دوره 36 ماه اطلاعات  28 بیمار آنالیز شد و نفر7 (2 نفر عارضه دارویی، 1 نفر به علت مهاجرت و 4 نفر  بدلیل پیشرفت ناتوانی) از مطالعه خارج شدند. میانگین سنی  7.31± 33.67 و میانگین مدت ابتلا 3.47± 6.89 سال بود. میانگین دفعات عود مولتیپل اسکلروزیز در قبل از مداخله 1.28 ± 1.94 و درسال اول بعد از مداخله به  68/. ± 37/. ، در سال دوم 63/0 ± 5/0 و در سال سوم 47/0 ± 32/0 کاهش یافت. 88.9% بیماران پیشرفت ناتوانی نداشتند؛ 75 % بدون عود بودند و 58.2% new or enlarge t2 leisons  نداشتند.فراوانی ضایعات GADبعد از مداخله  بطور معنی داری  کاهش یافته بود (P=.003) . گلبولهای سفید در بیماران روند کاهشی داشت(P=0.000)ودونفر از بیماران به علت لکوپنی و افزایش آنزیم های کبدی قطع درمان شدند و در سایر بیماران عارضه شدید مشاهده نشد.

بحث و نتیجه گیری

فینگو لیمود یک جایگزین مناسب برای درمان ملتیپل اسکلروزیز راجعه عود کننده می باشد. علاوه بر اثربخشی بالا ؛عوارض نسبتا قابل قبول دارده مطالعه با حجم نمونه بیشتر برای ارزیابی آگاهانه تر مزایا و خطرات این دارو برای عود بیماری ضروری است

زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2140766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!