ارزیابی فعالیت های آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی عصاره های آبی و اتانولی گیاه سرخارگل (.Echinacea purpurea L) بر تعدادی از سویه های باکتریایی گرم مثبت و گرم منفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بررسی گیاهان دارویی به منظور کشف منابع جدید دارویی بر علیه عفونت های میکروبی در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این تحقیق تعیین و بررسی خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی عصاره های آبی و اتانولی اندام هوایی سرخارگل بر برخی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی می باشد.

 روش بررسی

این مطالعه تجربی که در سال 1397 در دانشگاه بوعلی سینا انجام گرفت. از روش خیساندن و حلال های آب و اتانول با نسبت 1 به 5 (گیاه به حلال) جهت عمل عصاره گیری استفاده شد. سنجش میزان ترکیبات فنلی عصاره ها با روش فولین سیوکالتو انجام شد. سپس مقدار شیکوریک اسید عصاره های سرخارگل با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا تعیین شد. فعالیت ضد اکسایشی غلظت های مختلف هر دو نوع عصاره با آزمون مهار رادیکالهای آزاد دی فنیل پیکریل هیدرازیل مورد بررسی قرار گرفت و با آنتی اکسیدان سنتزی بوتیل هیدروکسی تولوین مقایسه شد. میکروارگانیسم های مورد پژوهش استافیلوکوکوس اوریوس، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، لیستریا اینوکوا، باسیلوس سریوس، اشرشیاکلی، سودوموناس آیروژینوزا، سالمونلا تیفی موریوم و شیگلا فلکسنری بودند. فعالیت ضد میکروبی عصاره های آبی و اتانولی سرخارگل به روش های پورپلیت، چاهک در آگار، حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی بر سویه های بیماری زا تعیین شد. هم چنین واکنش متقابل عصاره های این گیاه از طریق محاسبه شاخص بازدارندگی افتراقی علیه میکروارگانیسم ها نیز بررسی گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی و دانکن تجزیه و تحلیل شدند.

 یافته ها

نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره اتانولی بیشترین مقدار ترکیبات فنلی و شیکوریک اسید را دارا است. نتایج حاصل از ارزیابی میزان توانایی به دام اندازی رادیکال های آزاد عصاره های آبی و اتانولی سرخارگل نیز نشان داد که عصاره اتانولی با غلظت 3000 میکروگرم در میلی لیتر بیشترین نقش را در مهار رادیکال های آزاد داشت. عصاره آبی سرخارگل در غلظت های 25 و 50 میلی گرم بر میلی لیتر هیچ اثر مهاری بر رشد باکتری های گرم منفی نداشت. بیشترین قطر هاله عدم رشد عصاره های آبی و اتانولی این گیاه در غلظت 400 میلی گرم بر میلی لیتر مربوط به باکتری استافیلوکوکوس اوریوس و کمترین قطر هاله عدم رشد در همین غلظت مربوط به باکتری سودوموناس آیروژینوزا بود. عصاره های سرخارگل بر باکتری های گرم مثبت در مقایسه با باکتری های گرم منفی اثر بازدارندگی بیشتری نشان داد. هم چنین مشخص گردید که عصاره اتانولی در مقایسه با عصاره آبی اثر بازدارندگی بیشتری روی سویه های مورد مطالعه داشت. محدوده حداقل غلظت مهارکنندگی عصاره اتانولی این گیاه بین 25616 میلی گرم بر میلی لیتر بسته به نوع باکتری(گرم مثبت یا گرم منفی) متفاوت بود.

 نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که عصاره اتانولی گیاه سرخارگل دارای اثر ضدمیکروبی قوی تری بر باکتری های گرم مثبت  بوده و می تواند در صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
162 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p2140767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!