تاثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر بار مراقبتی مادران کودکان بستری در بخش های مراقبت های ویژه جراحی قلب باز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 سلامت معنوی مراقبین بیماران با سلامت بیماران کاملا مرتبط است، اما مراقبت معنوی در برنامه های سلامت، کمتر مورد توجه قرارگرفته است. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیرآموزش خودمراقبتی معنوی بر بارمراقبتی مادران کودکان بستری دربخش های مراقبت های ویژه جراحی قلب باز بیمارستان مدرس شهرتهران است.

مواد و روش ها

 پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی به صورت پیش آزمون و پس آزمون است که روی 60  مادر دارای کودکان بستری در بیمارستان مدرس شهر تهران انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی از بین مادرانی که رضایت خود را برای شرکت در پژوهش اعلام و رضایت نامه کتبی را امضاکردند انتخاب شدند و داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد بارمراقبتی زاریت و پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی گردآوری شد. مادران قبل از برگزاری کلاس آموزشی، پرسش نامه را تکمیل کردند و سپس کلاس آموزشی خودمراقبتی معنوی با استفاده از وسایل کمک آموزشی به مدت چهار جلسه 45 دقیقه ای و هفته ای دوبار برگزار شد. پس ازگذشت یک ماه مجددا پرسش نامه ها توسط مادران تکمیل شد. داده ها در نسخه 24 نرم افزار SPSS وارد شدند و با استفاده از فراوانی و درصد فراوانی توصیف و با استفاده از آزمون تی زوجی تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که قبل از مداخله 72/3 درصد نمونه ها دارای بار مراقبتی شدید و 24/5 درصد نیز دارای بار مراقبتی بسیار شدید بودند که بعد از مداخله این میزان کاهش و تنها 32/7 درصد دارای بار مراقبتی شدید بودند. همچنین میانگین و انحراف معیار نمره بار مراقبتی مادران بعد از مداخله آموزشی نسبت به قبل از مداخله به صورت محسوسی کاهش یافت 6/3±7/62 قبل از مداخله آموزشی، 8/3±1/42 بعد از مداخله آموزشی). علاوه بر این نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که این تغییر از لحاظ آماری معنادار است (001/0≥P). 

نتیجه گیری

 با توجه به تاثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر کاهش میزان بار مراقبتی مراقبین کودکان، طراحی و اجرای برنامه های مناسب در راستای افزایش خودمراقبتی برای مراقبین به خصوص مادران کودکان دارای مشکلات قلبی و همچنین کادر درمانی و توجه بیشتر به آموزش مادران توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!