مایع پرفلوئوروکربن در زیر شبکیه پس از جراحی ویترکتومی، معرفی یک مورد بالینی و مروری بر مقالات

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

معرفی یک مورد بالینی از باقی ماندن مایع پرفلویوروکربن (PFCL) در فضای زیر شبکیه پس از جراحی ویترکتومی و بررسی ویژگی ها و روش های برخورد با آن بر اساس مرور مقالات موجود

معرفی بیمار

خانم 57 ساله ای مبتلا به دیابت نوع 2 به علت کاهش دید و عوارض ناشی از رتینوپاتی دیابتی به درمانگاه شبکیه ارجاع داده شده بود. وی با توجه به وجود رتینوپاتی پرولیفراتیو دیابتی پیشرفته و جداشدگی کششی و رگماتوژن شبکیه، تحت جراحی ویترکتومی قرار گرفت. حین جراحی جهت چسباندن و پایداری شبکیه از PFCL و تزریق روغن سیلیکون (Silicon Oil) در فضای زجاجیه به همراه اندولیزر استفاده شد. پس از جراحی و در معاینات پیگیری، برآمدگی کوچک زیر شبکیه در خارج از محل فووآ مشاهده گردید. تصویربرداری OCT شبکیه، وجود یک کانون مایع هایپورفلکتیو را نشان داد که بر اساس ویژگی های بالینی و پاراکلینیکی، برای بیمار تشخیص Retained Subretinal PFCL مطرح گردید. با توجه به حجم کم مایع باقی مانده و محل آن، بیمار مورد پیگیری قرار گرفت. حجم و محل مایع باقی مانده در طول زمان ثابت ماند و با عارضه جدی همراه نشد. مرور مقالات موجود، موارد استفاده از PFCL در رتینوپکسی شبکیه و ویژگی های PFCL باقی مانده در فضای ساب رتینال، تشخیص های افتراقی و روش های برخورد با Retained Subretinal PFCL را روشن می نماید.

نتیجه گیری

بررسی مقالات و گزارش های منتشر شده در طول چند دهه اخیر، ابعاد مختلف این عارضه و روش های مناسب برخورد با آن را معرفی می کند. می توان طبق یافته های OCT، Retained PFCL را از سایر موارد مشابه افتراق داد، سپس براساس محل مایع باقی مانده و عوارض رخ داده شده در مورد برخورد مناسب که شامل پیگیری یا اقدام جراحی است، تصمیم گیری کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!