ارزیابی و تحلیل عمل کرد کارگروه تخصصی تغذیه و امنیت غذایی در زمینه ی تحقق اهداف راه بردی سند ملی تغذیه و امنیت غذایی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تدوین سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور، اقدامی مهم در راستای عملیاتی نمودن اسناد بالادستی در حوزه ی غذا و تغذیه ی ایران محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل عمل کرد کارگروه تخصصی تغذیه و امنیت غذایی در تحقق اهداف راه بردی سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور انجام گرفت.

روش کار

تحلیل محتوای کیفی اسناد و مدارک موجود، در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی انجام شد. کیفیت اجرایی جلسات بر اساس سه شاخص وجود گزارش های مبتنی بر شواهد، وجود مصوبات شفاف و پی گیری مصوبات، مورد ارزیابی قرار گرفت. مقولات اصلی به تفکیک اهداف راه بردی در قالب سه طبقه ی کلی چالش ها، راه کارها و اقدامات متناظر ارایه گردید. تحلیل کیفی داده ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام شد.

یافته ها

 بیش تر جلسات کارگروه تخصصی، صرفا با تمرکز بر 5 هدف از 17 هدف راه بردی، شامل کاهش عوامل خطرزای شاخص در محصولات کشاورزی و غذایی، کاهش میزان نمک، قندهای ساده و چربی در فرآورده های غذایی و آشامیدنی، افزایش میانگین دریافت اقلام اصلی سبد غذایی، استقرار غنی سازی و افزایش سواد تغذیه ای گروه های هدف، برگزار شده بود. از 71 جلسه ی برگزارشده، کیفیت 16 جلسه (5/22درصد) در حد قابل قبول ارزیابی شد و از 138 مصوبه، تنها 43 مورد (2/31درصد) پی گیری و اجرا شده بود.

نتیجه گیری

 لزوم پی گیری جدی و مستند مصوبات، بهبود گزارش های ارایه شده با استناد کافی به شواهد و نیز پوشش جامع تر مسایل و مشکلات حوزه ی غذا و تغذیه، مواردی است که بر ضرورت بازنگری، تقویت عمل کرد و مدیریت کارگروه مزبور تاکید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 272
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!