محاسبه ی قیمت تمام شده ی انواع خدمات دندان پزشکی ارایه شده در مرکز خدمات جامع سلامت فرمان فرمائیان دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اهمیت بهداشت دهان و دندان و پر هزینه بودن خدمات دندان پزشکی، دریافت اطلاعات هزینه ای و محاسبه ی قیمت تمام شده ی انواع خدمات دندان پزشکی در مرکز جامع سلامت می تواند در تخصیص منابع، اصلاح نرخ تعرفه و پوشش بیمه ای این نوع خدمات کارساز باشد. هدف از پژوهش حاضر، محاسبه ی قیمت تمام شده ی انواع خدمات دندان پزشکی ارایه شده در مرکز خدمات جامع سلامت فرمانفرماییان بود.

روش کار

پژوهش حاضر، توصیفی-کاربردی و از نوع هزینه یابی گذشته نگر است. در این پژوهش، قیمت تمام شده ی 9 خدمت دندان پزشکی در واحد دندان پزشکی مرکز خدمات جامع سلامت فرمانفرماییان دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت مورد محاسبه قرار گرفت. داده ها براساس مراحل مختلف هزینه یابی برمبنای فعالیت تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

 قیمت تمام شده ی خدمات دندان پزشکی در مطالعه حاضر بیش تر از تعرفه های سال 97 بود. بیش ترین سهم هزینه ای از خدمات دندان پزشکی ارایه شده، مربوط به ترمیم با کامپوزیت معادل 1,593,640 ریال و کم ترین هزینه، فلورایدتراپی معادل 210,170 ریال بود. در مجموع هزینه های منتسب به خدمات بخش دندان پزشکی، بیش ترین سهم هزینه ای مربوط به نیروی انسانی با 6/61درصد و به دنبال آن هزینه های مواد مصرفی، هزینه های تسهیم شده، استهلاک تجهیزات و لوازم اداری و تعمیرات و مواد غیرمصرفی در رتبه های بعدی قرار داشتند.

نتیجه گیری

مطالعه ی حاضر نشان داد که میان قیمت واقعی خدمات در واحد مورد مطالعه و تعرفه ی همان خدمات تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به سهم بالای هزینه های نیروی انسانی و مواد مصرفی دندان پزشکی، می توان با به کارگیری نیروهای طرحی و استفاده از مواد مصرفی با کیفیت داخلی، گام موثری در جهت افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
319 تا 328
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!