شناسایی و تایپینگ استافیلوکوکوس اورئوس جداشده از موارد ورم پستان بالینی گاوی در شهرستان سنندج بر اساس آنالیز PCR-RFLP ژن aroA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استافیلوکوکوس اوریوس یکی از مهم ترین عوامل ایجادکننده ورم پستان عفونی در دام های اهلی است. به دلیل وجود سویه های متعدد استافیلوکوکوس اوریوس و تفاوت های سویه ای در بازآرایی آلل های کروموزمی، روش های ژنوتایپینگ متفاوتی همچون آنالیز DNA کروموزمی توسط هضم آنزیمی به منظور تایپینگ ژنتیکی باکتری معرفی شده اند. در بررسی حاضر، برای اولین بار تنوع ژنتیکی سویه های استافیلوکوکوس اوریوس جدا شده از موارد ورم پستان بالینی گاوی در شهرستان سنندج بر اساس آنالیز PCR-RFLP  ژن aroA ارزیابی گردید. در این تحقیق تعداد 120 نمونه شیر ورم پستان گاوی به روش استریل جمع آوری و بررسی گردید. استافیلوکوکوس اوریوس جدا شده به روش کشت و آزمایشات روتین باکتریولوژیکی، با روش PCR مبتنی بر ژن aroAآنالیز شد. قطعه حاصل از تکثیر با اندازه 1153 جفت باز توسط آنزیم تعیین حدودی TaqI هضم و قطعات ایجاد شده الکتروفورز شدند. 28 سویه استافیلوکوکوس اوریوس در روش فنوتیپی جداسازی و قطعه مورد نظر در تمام جدایه ها مشاهده شد. در هضم آنزیمی، دو نوع الگوی هضم قابل نام گذاری براساس مطالعات قبلی ایجاد شد. ژنوتیپ B در 23 مورد (82 درصد) و ژنوتیپ N در پنج مورد (18 درصد) شناسایی شد. نتایج نشان می دهند که استافیلوکوکوس اوریوس در ایجاد ورم پستان بالینی در سنندج دخیل بوده و علیرغم وجود ژنوتیپ های محدود، تنوع سویه ای در جدایه های این باکتری در منطقه وجود دارد. عدم شناسایی ژنوتیپ جهانی A و نیز ژنوتیپ اختصاصی باکتری در سنندج، برای اولین بار گزارش می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2144366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!