بررسی تاثیر کرامت درمانی بر احساس کرامت بیماران مبتلا به سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حفظ حس کرامت در بیماران علاج ناپذیر و فراهم کردن یک مرگ با عزت یکی از اهداف مهم مراقبت تسکینیمی باشد. در این راستا، کرامت درمانی به عنوان مداخله ای نوین جهت ارتقاء حس کرامت بیماران مبتلا به سرطان مطرح می باشد. هدف مطالعه حاضر، تعیین تاثیر کرامت درمانی بر حس کرامت بیماران مبتلا به سرطان دریافت کننده مراقبت تسکینی می باشد.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی غیرتصادفی است که در آن  50 نفر از بیماران مبتلا به سرطان بستری در مرکز طب تسکینی "انتخاب"  که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل (25 نفر) و مداخله (25 نفر) طبقه بندی شدند. کرامت درمانی در سه جلسه 60-30 دقیقه ای انجام شد و داده ها  از طریق  مصاحبه و به صورت خودگزارشی گردآوری شد. قبل و دو هفته بعد از انجام کرامت درمانی، پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه کرامت انسانی بیمار ((PDI Patient Dignity Inventory  توسط واحدهای پژوهش تکمیل و یافته ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میانگین حس کرامت قبل از اجرای مداخله (50/16±20/62) و  بعد از اجرای پروتکل کرامت درمانی (54/10±36/74) بود و بین  گروه های مداخله و کنترل پس از انجام کرامت درمانی تفاوت معنادار آماری وجود داشت(p˂0.001).

نتیجه گیری

با توجه به تاثیر مثبت کرامت درمانی در ارتقاء احساس کرامت، این رویکرد می تواند به عنوان مداخله ای نوین در مراحل پایانی حیات بیماران مبتلا به سرطان در جهت تقویت حس معنا، هدف، عزت و کرامت آنها مورد استفاده واقع گردد و یک مرگ با عزت را برای این بیماران فراهم نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2145961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!