برآورد هزینه های مستقیم و غیرمستقیم جراحات ناشی از حوادث شغلی: مطالعه موردی در یکی از صنایع پالایشی ایران در سال 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جراحات ناشی از حوادث شغلی می تواند هزینه قابل توجهی برای اقتصاد کشور داشته باشد. دسترسی به اطلاعات جراحات شغلی در کشورهای درحال توسعه به دلیل ضعف سیستم های گزارش دهی و ثبت معمولا به طور کامل میسر نیست که در نتیجه باعث می شود برآورد دقیق هزینه های این حوادث دشوار باشد. هدف از این مطالعه برآورد هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از جراحات شغلی در یکی از صنایع پالایشی ایران است.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی بر روی تمامی جراحات شغلی شامل جراحات سرپایی تا مرگ رخ داده در سال 94 صورت گرفت. داده ها بر اساس رویکرد پایین به بالا از طریق بررسی مستندات و پرسشنامه محقق ساخت جمع آوری شد. در نهایت هزینه های مستقیم و غیرمستقیم برای گروه های مختلف از جمله کارگران و خانواده هایشان، صنعت و جامعه به عنوان کل، محاسبه گردید. هزینه های مستقیم جراحات شغلی شامل هزینه های درمانی، هزینه های پرداخت از جیب و هزینه های مراقبت غیررسمی و هزینه های غیرمستقیم شامل هزینه های افت بهره وری، زمان ازدست رفته دیگر کارکنان و ارزش کار خانگی ازدست رفته بود.

نتایج

هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از جراحات شغلی که در طول یک سال به جامعه وارد شده 103,385 میلیون ریال برآورد شد. هزینه های مستقیم جراحات شغلی منجر به وارد آمدن 14،152 میلیون ریال هزینه (48 میلیون ریال به ازای هر نمونه) شده و هزینه های غیرمستقیم منجر به وارد آمدن 89,232 میلیون ریال هزینه (308 میلیون ریال به ازای هر نمونه) به جامعه برآورد شده است. همچنین میانگین هزینه درمانی به ازای هر نمونه در جراحات منجر به مرگ 125 میلیون ریال، در جراحات جدی 92 میلیون ریال و در جراحات سرپایی 780،000 ریال محاسبه شده است.

نتیجه گیری

نتایج این بررسی نشان می دهد جراحات شغلی سالانه هزینه های قابل توجهی را به صنعت، کارگران و خانواده های آن ها وارد می کنند که درصد قابل توجهی از این هزینه ها را هزینه های غیرمستقیم تشکیل می دهد. این امر نشان دهنده جایگاه و اهمیت جراحات شغلی بوده و ازاین رو برای تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان در حوزه ها مرتبط با سلامت شغلی می تواند مورداستفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!