شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی و عوامل مرتبط با آن در کارکنان بخش اداری مراکز بهداشتی درمانی شهر میناب با تکنیک ROSA با تکنیک ROSA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مشاغل اداری از جمله مشاغلی هستند که شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در آن ها بالا می باشد. یکی از مهمترین ریسک فاکتورهای این اختلالات، پوسچر نامناسب کارکنان و شرایط محیطی نامطلوب  می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوع  اختلالات اسکلتی-عضلانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در کارکنان اداری مراکز بهداشتی درمانی شهرستان میناب در سال 1397 انجام پذیرفت.

روش بررسی

مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش  مقطعی بر روی 104 نفر از کارکنان اداری مراکز بهداشتی درمانی شهرستان میناب در سال 1397  انجام شد. جهت تعیین  شیوع  اختلالات اسکلتی-عضلانی پرسشنامه نوردیک و برای ارزیابی سطوح مواجهه با ریسک فاکتورها از روش ROSA استفاده گردید. داده ها با استفاده از  آماره های توصیفی و آزمون آماری کای دو (Chi-Squre) و نرم افزارSpss   تجزیه و تحلیل شدند . از نرم افزار Excel  جهت رسم نمودار داده ها استفاده گردیده است.

نتایج

نتایج مطالعه نشان داد که نواحی کمر (5/63 درصد)، گردن (9/51 درصد) و قسمت فوقانی پشت (50 درصد) دارای بیشترین میزان فراوانی اختلالات اسکلتی-عضلانی در بین کارکنان اداری مورد مطالعه بوده است. ارتباط معناداری بین وجود اختلال اسکلتی-عضلانی با سن، جنس و BMI مشاهده نشد (05/0 ˃P) اما با سابقه کاری ارتباط معناداری (05/0 ˂P) را نشان داد. 6/36 درصد از کارکنان در اولویت اول اقدامات اصلاحی (یعنی لزوم هر چه سریع تر اقدامات ارگونومیکی) قرار گرفتند. ارتباط معناداری بین پوسچر نامناسب و وجود درد در گردن مشاهده گردید (05/0 ˂P).

نتیجه گیری

 فراوانی اختلالات اسکلتی عضلانی در کارکنان اداری مراکز بهداشتی درمانی بالا بود و درد گردن با پوسچر نامناسب فرد ارتباط داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!