رابطه میان هویت فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در زنان سرپرست خانوار (نمونه موردی: شهرسمنان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هویت فرهنگی یکی از مهم ترین شاخص های فرهنگی هر جامعه است و نسبت تعهد و تعلق افراد به فرهنگ خود می تواند میزان کیفیت کاری را تعیین کند و بر آن اثر بگذارد. بعد فرهنگی هویت ملی نیز از مهم ترین اجزای هویت ملی یک جامعه است که سبب توافق فرهنگی می شود، زیرا فرهنگ و میراث فرهنگی یک ملت، کلیت زنده و پویای خلاقیت انسانی آن ملت است که به نحوی خودآگاه یا ناخودآگاه آن ملت را تحت تاثیر قرار می دهد. کیفیت زندگی کاری درون سازمان از طریق اندازه گیری رضایت، غیبت کم و انگیزه بالا در کارکنان برآورده می شود. هدف تحقیق شناسایی رابطه میان هویت فرهنگی و ابعاد کیفیت زندگی کاری در زنان سرپرست خانوار شهر سمنان است.

روش

تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و بنیاد شهید سمنان می شود. حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 385 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری تحقیق، به صورت نمونه گیری در دسترس بوده است که با استفاده از ابزار پرسش نامه استاندارد به گردآوری اطلاعات پرداخته شده است. پژوهش مذکور در مقطع زمانی سال 1397 انجام شده است. از آزمون های آماری ضریب همبستگی، کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل رگرسیون و ANOVA در تجزیه وتحلیل اطلاعات استفاده شده است.

یافته ها

بررسی ها نشان می دهد سختی شغل و کیفیت زندگی کاری پایین و نامطلوب در میان زنان سرپرست خانوار بیشتر از سرپرست خانوار است.

نتیجه گیری

این پژوهش با نتایج پژوهش های گذشته همسو و هم جهت می باشد و مطالعات نشان داده است که زنان بی سرپرست به ویژه آنانی که فرزند نیز دارند، از شرایط بد اقتصادی - اجتماعی و مشکلات مرتبط با سلامتی، استرس زیاد و افسردگی رنج می برند و از کیفیت زندگی و سطح سلامت عمومی پایین تری برخوردارند. نتیجه این است که بین هویت فرهنگی و کیفیت زندگی کاری رابطه وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 296
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!