بررسی شیوع ژنهای MepA, MDeA, NorA و NorC در سویه های استافیلوکوکوس اورئوس جداسازی شده از بیمارستانهای شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

امروزه برخی از سویه های استافیلوکوک که به سویه های استافیلوکوکی مقاوم به متیسیلین و یا به اختصار MRSA معروف هستند، عفونت هایی را ایجاد می کنند که به روش های درمانی و آنتی بیوتیک های مرسوم مقاوم هستند. یکی از مهمترین دلایل این مقاومت وجود پمپهای افلاکس مقاومت دارویی در این سویه ها است. هدف از انجام این پروژه بررسی میزان شیوع ژنهای پمپ افلاکس NorA، NorC، MdeA و MepA در سویه های بالینی استافیلوکوکوس اوریوس بود.

مواد و روش ها

250 نمونه بالینی از بیمارستانهای شهر تهران جداسازی گردید و با استفاده از روش های میکروب شناسی سویه های استافیلوکوک اوریوس شناسایی شدند. نتایج جداسازی میکروبی نشان داد که 50 نمونه (20%) از نمونه های جداسازی شده متعلق به ایزوله های استافیلوکوکوس اوریوس است. سپس با استفاده از روش های دیسک دفیوژن میزان مقاومت سویه های استافیلوکوکوس اوریوس به آنتی بیوتیک های مختلف بررسی شد. استخراج DNA از سویه ها صورت گرفت و واکنش PCR جهت بررسی وجود ژنهای NorA، NorC، MdeA و MepA انجام گردید.

نتایج

68 درصد سویه ها مقاوم به متی سیلین (MRSA) و 56 درصد از سویه های MRSA به سیپروفلوکساسین هم مقاوم هستند. همچنین نتایج PCR نشان داد که میزان شیوع ژنهای NorA، NorC، MdeA و MepA در سویه های مقاوم به سیپروفلوکساسین استافیلوکوکوس اوریوس به ترتیب 60 درصد، 16 درصد، 6 درصد و 10 درصد است.

نتیجه گیری

با توجه به شیوع ژنهای پمپ افلاکس در سویه های مقاوم به سیپروفلوکساسین و متیسیلین، می باید از راهکارهایی بهتر در مورد پیشگیری و درمان عفونت های مرتبط با سویه های مقاوم به متیسیلین استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2147063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!