کیست ساده آدرنال در یک بیمار زن جوان: گزارش مورد

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

کیست های غده آدرنال، موارد نادر بالینی غدد فوق کلیوی با علایم و نشانه های مختلف هستند. این کیست ها به طور تصادفی توسط ارزیابی های رادیولوژیک کشف شده و incidentaloma (اینسیدنتالوما) نامیده می شوند. اینسیدنتالوما مواردی است که بیمار به علت موارد دیگری تحت تصویربرداری قرار گرفته و در تصویربرداری توده آدرنال کشف می شود. در این مقاله، یک بیمار مبتلا به کیست آدرنال معرفی شده است.

معرفی مورد

 بیمار یک خانم 33 ساله با شکایت درد مداوم شکم که از یک روز قبل از ویزیت شروع شده بود و به مناطق اپی گاستر و هیپوگاستر انتشار داشت. همچنین بیمار به 3 دوره استفراغ اشاره می کرد. سی تی اسکن، یک توده کیستیک مولتی سلولار را در ربع فوقانی سمت چپ شکم با نودل های کلسفیه در نزدیکی دم پانکراس تشخیص داده بود، که احتمالا کیست کاذب پانکراس پیشنهاد شده است. با تشخیص توده آدرنال توسط اولتراسونوگرافی، جراحی انجام شد و علایم، بعد از جراحی برطرف شدند.

یافته ها

 آدرنالکتومی لاپاروسکوپیک به عنوان درمان استاندارد طلایی برای کیست های آدرنال علامت دار تعیین می شود. این یک کیست آدرنال بود که با علایم غیر اختصاصی گوارشی همراه بود. تشخیص قبل از عمل توسط CT اسکن و اولتراسوند انجام شد. آدرنالکتومی لاپاروسکوپیک بدون عارضه انجام شد. بررسی پاتولوژیک یک کیست آدرنال را نشان داد. با این حال، برای مدیریت یک کیست آدرنال، آدنوکارسینوما و کیستیک فیوکروموسیتوما باید قبل از عمل جراحی رد شوند.

نتیجه گیری

اگرچه شیوع کیست های آدرنال نادر است، اما در صورتی که آنها بزرگ (سایز > 4)، علامت دار، عملکردی و بالقوه بدخیم باشند، مداخله لازم است. مدیریت لاپاروسکوپیک این کیست ها به صورت دکورتیکاسیون/ اگزیسیون، ایمن، موثر، با حداقل تهاجم، حداقل از دست دادن خون و مدت زمان بستری کوتاه تر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
361 تا 365
لینک کوتاه:
magiran.com/p2147120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!