بررسی تغییرات زمانی و مکانی وضعیت آلودگی، رسوب و شاخص WQI در رودخانه پسیخان در استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سال های اخیر به دلیل افزایش جمعیت و توسعه صنایع، میزان آلودگی آب رودخانه های ورودی به تالاب انزلی به شدت افزایش یافته است. هدف از انجام این پژوهش بررسی آلودگی و شاخص کیفیت آب رودخانه پسیخان به عنوان یکی از مهمترین رودخانه های ورودی به این تالاب است.

مواد و روش ها

این پژوهش در سه سال 1393، 1394 و 1395 در سه ایستگاه هیدرومتری در حوضه پسیخان با نام مبارک آباد، علیسرا و نوخاله انجام شد. نمونه برداری به صورت ماهانه انجام و پارامترهای مختلفی از جمله سولفات، کلر، کلسیم و بی کربنات اندازه گیری شد. برای سنجش کیفیت آب از شاخص WQI استفاده شد. در طول مدت مطالعه، کلیه موازین اخلاقی رعایت شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داده است که سالانه از ایستگاه نوخاله 81235 تن رسوب معلق خارج شده و وارد تالاب انزلی می شود. میزان کلر در ایستگاه نوخاله، مبارک آباد و علیسرا به ترتیب برابر با 37/2، 18/0 و 18/0 میلی گرم بر لیتر به دست آمد. بر اساس نمودار ویلکاکس آب های مورد مطالعه در کلاس های C1S1 و C2S1 قرار دارند. نتایج شاخص WQI نشان داده است که وضعیت آب در هر سه ایستگاه دارای شرایط مطلوبی نیست و علت آن را می توان به ورودی فاضلاب های شهری، صنعتی و همچنین زه آب بخش کشاورزی نسبت داد.

نتیجه گیری

به طور کلی نتایج نشان داده است که تجمع رسوبات و آلاینده های منتقل شده توسط رودخانه پسیخان به تالاب انزلی باعث افزایش تخریب اکوسیستم تالاب و همچنین باعث به خطر افتادن سلامت انسان ها و ماهیان در منطقه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2147664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!