تاثیر 4 هفته تمرین تناوبی پر شدت بر محتوای پروتئین های جعبه سرچنگالی-3Oa و بکلین-1 در بافت بطن چپ قلب موش های صحرایی مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اتوفاژی مکانسیمی است که می تواند از طریق فعالیت ورزشی مهار یا فعال شود. پروتئین های جعبه سرچنگالی-3Oa (FOXO3a) و بکلین-1 (Beclin-1) پروتئین های مهم در تنظیم اتوفاژی هستند؛ بنابراین، هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر 4 هفته تمرین تناوبی پرشدت (HIIT) بر محتوای پروتئین های FOXO3a و Beclin-1 در بافت بطن چپ قلب موش های صحرایی مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 12 سر موش صحرایی نر 2 ماهه از نژاد اسپراگوداولی با میانگین وزن 20±270 گرم انتخاب و پس از دیابتی شدن از طریق القای STZ و نیکوتین آمید به روش تصادفی به 2 گروه تمرین دیابتی (6 سر) و کنترل دیابتی (6 سر) تقسیم ‏شدند. گروه تمرینی 4 روز در هفته مطابق با برنامه تمرینی به مدت 4 هفته به تمرین HIIT پرداختند؛ در حالی که گروه کنترل هیچ گونه برنامه تمرینی نداشتند. همچنین موش های صحرایی هیچ گونه درمانی با انسولین را در طول دوره پژوهش دریافت نکردند. محتوای پروتئین های تحقیق حاضر به روش وسترن بلات اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویرایش 19 و از آزمون t مستقل استفاده‏ شد.

نتایج

چهار هفته تمرین HIIT منجر به کاهش معنی داری در محتوای پروتئین های FOXO3a (0/03= P) و Beclin-1 (0/0001 = P) گروه تمرین دیابتی نسبت به گروه کنترل دیابتی شد.

نتیجه گیری

چهار هفته تمرین HIIT با کاهش محتوای پروتئین های FOXO3a و Beclin-1 منجر به مهار اتوفاژی در بطن چپ قلب آزمودنی های مبتلا به دیابت نوع 2 شده است. بنابراین، تمرین HIIT می تواند رویکرد جدید درمانی برای دیابت باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
160 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p2148027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!