تولیدات علمی اعضای هیات علمی رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی ایران در شبکه ی اجتماعی علمی ResearchGate: رابطه ی آن بر تولیدات علمی آنان در پایگاه استنادی Scopus و موتور جستجوی Google Scholar

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف پژوهش حاضر، بررسی تولیدات علمی اعضای هیات علمی رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی ایران در شبکه ی اجتماعی علمی ResearchGate و رابطه ی آن بر تولیدات علمی آنان در پایگاه های اطلاعاتی و موتورهای جستجو است.

روش بررسی

این پژوهش از منظر هدف کاربردی، و از نظر روش شناسی پیمایشی و با رویکرد آلتمتریکس می باشد. جامعه ی آماری پژوهش متشکل از 118 نفر از اعضای هیات علمی رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی فعال در شبکه ی اجتماعی-علمی ResearchGate از 29 دانشگاه دولتی در کشور بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون، تی مستقل، کروسکال والیس استفاده شد.

یافته ها

 یافته ها نشان داد که نویسندگان دانشگاه های اصفهان، علوم پزشکی تهران و شهید چمران اهواز به لحاظ شاخص های آلتمتریکس، فعال ترین اعضای هیات علمی در ResearchGate هستند. از لحاظ نمره ی RG اعضای هیات علمی با مرتبه دانشیاری به نسبت تعداد، عملکرد بهتری دارند. همچنین همبستگی مثبت بین شاخص های آلتمتریکس شبکه ی اجتماعی-علمی ResearchGate و شاخص های علم سنجی پایگاه استنادی Scopus و Google Scholar وجود دارد.

نتیجه گیری

 با توجه به اینکه همبستگی مثبت میان شاخص های آلتمتریکس در ResearchGate با شاخص های علم سنجی در Google Scholar و Scopus وجود دارد، بنابراین رویت پذیری آثار علمی آنان و بهبود شاخص های استنادی در پایگاه های اطلاعاتی را نیز به دنبال دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2148133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!