آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با عفونت بیمارستانی در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عفونت بیمارستانی، یکی از معضلات بیمارستان های جهان تلقی می گردد. بدین لحاظ پژوهش حاضر به منظور بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با عفونت بیمارستانی انجام گرفت.

روش ها

این بررسی مقطعی بر روی 243 دانشجوی بالینی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1397 انجام گرفت. شرکت کنندگان به روش طبقه ای و تصادفی و با لحاظ معیارهای ورود انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه سنجش دانش، نگرش و عملکرد عفونت های بیمارستانی گردآوری و توسط آمار توصیفی و تحلیلی شامل آزمون های تی مستقل، آنووا و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل گردیدند.

نتایج

در این مطالعه میانگین نمره آگاهی در دانشجویان 36/4±94/14 و در حد متوسط، میانگین نمره نگرش 04/6±07/63 و میانگین نمره عملکرد 78/35±93/255 و در حد مطلوب بود. مقایسه میانگین نگرش و عملکرد برحسب مقطع تحصیلی (001/0=, P 01/0=P) و آگاهی، نگرش و عملکرد برحسب رشته تحصیلی (01/0=, P 002/0=, P02/0=P) تفاوت معناداری داشت. بیشترین میزان نگرش و عملکرد مربوط به مقطع تحصیلی دکترا بود. بیشترین آگاهی در دانشجویان رشته پزشکی و بیشترین نگرش و عملکرد مربوط به دانشجویان رشته اتاق عمل بود.

بحث و نتیجه گیری

با وجود آگاهی متوسط، اکثر دانشجویان نگرش و عملکرد مطلوبی در رابطه با عفونت های بیمارستانی داشتند. با توجه به نقش عمده دانشجویان در پیشگیری از عفونت های بیمارستانی، آموزش در قالب کارگاه ها، تقویت نگرش مثبت، انگیزه و اصلاح مهارت آن ها ضروری به نظر می رسد؛ بنابراین توجه بیشتر مسیولین و به ویژه اساتید در طراحی اقدامات لازم در جهت تقویت دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2148449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!