نیازهای خانواده دارای کودک بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان: مقایسه دیدگاه مادران و پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شرایط طبی نیازمند مراقبت های ویژه معمولا به طور ناگهانی رخ می دهند. بستری شدن عضوی از خانواده در بخش مراقبت های ویژه برای اعضای خانواده استرس زاست و نیازهای فوری زیادی را برای خانواده ایجاد می کند. این مطالعه به منظور بررسی نیازهای اعضای خانواده دارای کودک بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان از دیدگاه مادران و پرستاران شاغل در این بخش ها انجام شده است.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی تحلیلی که در سال 1396 انجام شد، 24 پرستار بخش مراقبت های ویژه نوزادان به روش سرشماری و 38 مادر دارای کودک بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان حضرت معصومه قم به روش تصادفی بررسی شدند. در این مطالعه برای بررسی نیازهای خانواده از پرسش نامه نیازهای خانواده در بخش مراقبت های ویژه استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و آزمون تی مستقل تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

 از دیدگاه مادران بیشتر نیازها (6/97 درصد) درجه اهمیت بسیار مهم کسب کرده بودند (3< میانگین). از دیدگاه پرستاران 5/59 درصد از نیازهای خانواده درجه اهمیت بسیار مهم داشتند. میانگین نمرات درجه اهمیت کل نیازها در بین پرستاران کمتر از مادران بود که این اختلاف ازنظر آماری معنادار بود (05/0<p).

نتیجه گیری

 یافته های این مطالعه نشان داد اعضای خانواده به ویژه مادران نیازهای اختصاصی قابل شناسایی ای دارند. شکاف دیدگاه مادران و پرستاران در زمینه نیازهای خانواده در بخش مراقبت های ویژه قابل توجه است. این یافته می تواند در پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بینش درستی را نسبت به برآوردن این نیازها ایجاد کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!