بررسی علائم بالینی و کالبدگشائی (پاتولوژی ظاهری)بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی (VHS) در ماهیان قزل آلای رنگین کمان در سالهای 1394- 1392 در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی VHS(Viral Heamorhagic Septicemia) یک بیماری ویروسی حاد بوده که باعث تلفات و مرگ و میر گسترده در بسیاری از گونه های ماهیان از جمله قزل آلای پرورشی می شود. این بیماری دارای سه فرم کلاسیک حاد ، مزمن و عصبی بوده که علایم بالینی و کالبدگشایی متنوعی را نشان می دهند. به منظور یافتن چهره و الگوی پاتولوژی ظاهری بیماری در ایران در خلال سال های 1392 لغایت 1394 این مطالعه بر روی 2641مزرعه تکثیر ، تکثیر و پرورش و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان صورت گرفت. در این مطالعه علایم مشاهده شده به 5 گروه (گروه 1  با علایم عمومی سپتی سمی ، گروه 2 با علایم هموراژیک ، گروه 3 با علایم عصبی ، گروه 4 با علایم کم خونی وگروه 5 با میزان تلفات بالا) تقسیم بندی گردید. ااز تمامی مزارع درگیر بیماری بازدید و علایم بالینی و کالبدگشایی مطابق فرم های طراحی شده در سامانه پایش و مراقبت از بیماری های سازمان دامپزشکی کشور ثبت و نتایج به دست آمده در سال های مختلف هم به صورت توصیفی و هم به صورت تحلیلی  (تحلیل داده های کیفی از آزمون مربع کای) مورد ارزیابی قرار گرفت. بیشترین علایم ظاهری ثبت شده در سال 92 مربوط به گروه تلفات، در سال 93 گروه علایم عمومی و در سال 94 نیز گروه علایم عمومی می باشد. در مجموع سه سال کمترین علامت بالینی مشاهده شده گروه علایم کم خونی بوده و بیشترین گروه مشاهده شده گروه علایم عمومی بود. با توجه به مطالعه صورت گرفته می توان نتیجه گیری کرد که روند بیماری VHSدر ایران از فرم حاد با الگوی تلفات بالا به فرم مزمن تغییر یافته است. از طرفی با توجه به غالب بودن گروه علایم عمومی لازم است کلنیسین ها در هنگام برخورد با هر گونه علایم عمومی وجود بیماری VHS را در نظر داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2152956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!