حساسیت اضطرابی به عنوان سازه‎ای فراتشخیصی در پدید آیی و تداوم اختلال های هیجانی: مطالعه مرور ادبیات تحقیق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حساسیت اضطرابی یا ترس از اضطراب و حس های بدنی مرتبط با آن به عنوان یک سازه فرا تشخیصی درروند آسیب شناسی تحولی اختلال های هیجانی و درمان آن ها توجه روزافزونی را به خود جلب کرده است. با توجه به ماهیت چندبعدی حساسیت اضطرابی و واکنش مشابه بیماران به اضطراب، مطالعات زیادی در رابطه با نقش این سازه در پیش بینی و تداوم اختلال های هیجانی صورت گرفته است. مطالعه حاضر با مرور مطالعات مختلف این حوزه به دنبال درک بهتر حساسیت اضطرابی در تحول و تداوم اختلال های هیجانی، سنجش و تلویحات درمانی آن است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع مرور ادبیات پژوهش است. مقالات از موتور جستجوی Google Scholar و پایگاه های اطلاعاتی PsycINFO، PubMed و Scopus مورد جستجو قرار گرفتند. در نهایت از اطلاعات 30 مقاله برای نگارش مطالعه حاضر استفاده شد.

یافته ها

بیشتر مطالعاتی که حساسیت اضطرابی را در بین اختلال های هیجانی مورد بررسی قرار داده اند بر نقش این سازه در سیر تحولی و تداوم اختلال تاکید داشته‎اند. همچنین، نسخه سوم شاخص حساسیت اضطرابی به عنوان یک شاخص دارای اعتبار از بیشترین شواهد روان سنجی برخوردار است. اهمیت این سازه در آسیب شناسی روانی باعث شده است که هم در درمان های شناختی- رفتاری تشخیص-ویژه و هم درمان شناختی- رفتاری فرا تشخیصی جایگاه ویژه ای پیدا کند.

نتیجه گیری

به نظر می رسد درمان حساسیت اضطرابی نه تنها می تواند علایم مشکلات هیجانی را کاهش دهد بلکه پاسخ دهی به درمان را بهبود می بخشد، درنتیجه لازم است که حساسیت اضطرابی در سنجش، مفهوم سازی موردی و درمان اختلال های هیجانی مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!