بررسی ارتباط غلظت آلاینده ها و برخی پارامترهای اقلیمی با میزان مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و تنفسی در شهر شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

صنعتی شدن و رشد روزافزون شهرنشینی موجبات افزایش میزان آلودگی را فراهم کرده است و تاثیر مخربی بر سلامت عمومی داشته است ، در این پژوهش به بررسی ارتباط غلظت آلاینده ها و برخی پارامترهای اقلیمی بر میزان مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و تنفسی در شهر شیراز پرداخته شده است.

روش بررسی

مطالعه از نوع تحلیلی است بدین منظور ابتدا به جمع آوری آمار روزانه مربوط به عناصر اقلیمی (دما، رطوبت، فشار، باد) طی دوره آماری (1393-1383) از اداره کل هواشناسی شیراز، و اطلاعات روزانه مربوط به آلاینده های هوا (CO،PM،NO2،SO2،O3) از اداره کل محیط زیست شیراز و آمار مرگ و میرهای قلبی- عروقی و تنفسی مربوط به همین دوره آماری از دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته شد در مرحله بعد با استفاده از نرم افزار version 22 SPSS به تحلیل روش های آماری و روابط همبستگی میانگین ماهانه، فصلی و سالانه متغیرها با فوت شدگان در سال های مورد بررسی پرداخته شد.

نتایج

نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آنست که بین پارامتر های اقلیمی (رطوبت، فشار، دما و باد) با مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای قلبی - عروقی و تنفسی ارتباط معناداری در سطح 95 و 99 درصد (P<0/01 P<0/05 ,) وجود دارد. هم چنین بین مرگ و میرهای ناشی از بیماری های مورد مطالعه در فصول مختلف در شیراز تفاوت آشکاری مشاهده می شود و مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی- عروقی به نسبت بیماری های تنفسی دارای حساسیت بیشتری نسبت به پارامترهای اقلیمی هستند.

نتیجه گیری

 در مجموع در طول دوره آماری مورد نظر هیچ روز آلوده به آلاینده های O3 و NO2 در شهر شیراز مشاهده نگردید. روابط بین آلاینده ها دیگر و میزان مرگ و میر نیز معنا دار بودند این همبستگی با تاخیر زمانی 5-1 روزه برای آلاینده های CO و PM10 و 10-6 روزه را SO2 نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2467 تا 2478
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!