بررسی آناتومی کانال ریشه مزیوباکال دندان های مولر اول دائمی ماگزیلا با استفاده از CBCT در شهر رفسنجان در سال 1397: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آناتومی مولر های ماگزیلا خیلی پیچیده است و درمان ریشه برای این گروه خاص از دندان ها یک چالش بزرگ برای دندان پزشک ها محسوب می گردد. با توجه به محدودیت های تکنیک های کانونشنال در پیدا کردن کانال دوم مزیوباکال (MB-2) و تفاوت های آناتومیک مشاهده شده در قومیت های مختلف، این مطالعه با هدف تعیین آناتومی کانال ریشه مزیوباکال در دندان های مولر اول دایمی ماگزیلا با استفاده از CBCT (Cone-beam computed tomography) در شهر رفسنجان انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، تعداد 41 کلیشه رادیوگرافیPromax 3D  CBCT از بیماران شهر رفسنجان در سال 1397 مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی مورفولوژی ریشه، بعد از به دست آوردن تصاویر multiple planar reformation (MPR) در مقاطع ساژیتال و آگزیال، ارزیابی برحسب طبقه بندی ورتوچی (Vertucci) انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای و یا آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

از 41 کلیشه مورد بررسی، در 15 کلیشه (6/36%) یک کانال و در 26 کلیشه دیگر (4/63%) دو کانال در ریشه مزیوباکال مشاهده شد. در میان ریشه های حاوی دو کانال، تایپ II طبقه بندی ورتوچی، رایج ترین تایپ مشاهده شده بود. لازم به ذکر است که ارتباط معنی داری بین تعداد کانال ها و هم چنین تایپ کانال ها با جنسیت (به ترتیب، 495/0=P و 583/0=P) و کوادورانت دندان (به ترتیب، 133/0=P و 669/0=P) مشاهده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر و میزان دو کانال بودن ریشه مزیوباکال، می توان گفت که تهیه کلیشه CBCT قبل از درمان ریشه در دندان مولر اول ماگزیلا جهت بررسی وجود و تعیین نوع کانال MB-2 می تواند کمک کننده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
357 تا 368
لینک کوتاه:
magiran.com/p2155249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!