شناسایی گنبدهای نمکی منطقه راور، استان کرمان با استفاده از روش پلاریمتری راداری تصاویر Palsar و تحلیل تصاویر چندطیفی Sentinel 2 و Aster

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و هدف

 گنبد های نمکی یکی از جالب ترین پدیده های ژیومورفیک است که علاوه بر جاذبه های گردشگری، دارای منابع معدنی مختلف بوده و می تواند در مواردی نقش یک عامل ذخیره کننده نفتی و تله نفتی عمل کند، شناسایی آن ها بسیار با اهمیت است. کشور ایران از نظر نهشته های تبخیری بسیار غنی است و همچنین فراوانی منحصر بفردی از گنبدهای نمکی رخنمون شده را نشان می دهد. بیشترین گنبد های نمک شناخته شده در جنوب زاگرس و ناحیه خلیج فارس پراکنده اند. ولی در مناطق دیگر ایران نیز گزارش شده اند، از جمله کویر بزرگ، گرمسار، قم و منطقه راور. تاکنون بر روی گنبد های نمکی منطقه راور مطالعه ویژه ای صورت نگرفته است. به طوری که تنها به وجود چندین گنبد در بخش شمال و شرق راور اشاره شده است، بدون اینکه حتی موقعیت آن ها بر روی نقشه ای مشخص شده باشد. بنابراین ضرورت مطالعه بیشتر این منطقه مشخص می شود. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی گنبد های نمکی رخنمون یافته در محدوده شهرستان راور، استان کرمان با استفاده از روش های نوین سنجش از دور و استفاده از تصاویر راداری و چند طیفی است.

مواد و روش ها

روش های مختلفی برای پردازش تصاویر چند طیفی وجود دارد، که از مهمترین آن ها می توان به روش تحلیل مولفه های اصلی و ترکیب رنگی کاذب اشاره کرد که در ادامه به نحوه استفاده از این روش ها در پژوهش حاضر اشاره می شود. برای تهیه ترکیب رنگی کاذب از باند های حرارتی سنجنده Aster استفاده شد، به طوری که با قرار دادن باند های 12، 11 و 13 به ترتیب درکانال های قرمز، سبز و آبی، کانی های مذکور بارزسازی شدند. مطالعات انجام گرفته در زمینه استفاده از تکنیک تحلیل مولفه های اصلی برای تصاویر ماهواره ای سنتینل 2 در شناسایی شوری خاک و سنگ، نشان می دهد که ترکیب رنگی کاذب PC7، PC6 و PC2 به ترتیب در کانال های قرمز، سبز و آبی بدین منظور بسیار مناسب است، که در این پژوهش نیز به همبن صورت عمل شد.

نتایج و بحث

  با انجام تصحیحات اتمسفری بر روی تصاویر چند طیفی سنتینل 2، تحلیل مولفه های اصلی بر روی آن صورت پذیرفت که در نتیجه آن، تصویر مربوطه به 12 مولفه تقسیم شد. با استفاده از سه مولفه اصلی 2، 6 و 7 اقدام به تهیه ترکیب رنگی کاذب گردید. نتایج نشان می دهد که واحد های سنگی مختلف با رنگ های متفاوتی بارزسازی شده اند. در این بین با توجه به مطالعات قبلی و با بررسی رنگ های مختلف و مقایسه و تطبیق آن با نقشه زمین شناسی منطقه مورد مطالعه، مشخص شد که رنگ صورتی روشن نشانگر واحد های نمک دار در منطقه مورد مطالعه می باشد که این موضوع با انجام مطالعات میدانی به اثبات رسید. قابل ذکر است که محدوده های صورتی رنگ علاوه بر تعیین گنبد های نمکی، نمک های ثانویه ناشی از هوازدگی و فرسایش این گنبد ها را نیز نشان می دهد. از آنجایی که ترکیب گنبد های نمکی رخنمون یافته در حوزه نمکی راور متفاوت هستند، به طوری که در یکسری از این گنبد ها کانی های نمکی و پلی هالیت غالب بوده و در بعضی دیگر کانی های سولفاته به مانند ژیپس و کانی های کربناته مانند انیدریت کانی غالب را تشکیل می دهند، بر حسب ویژگی ها و رفتار طیفی کانی های غالب هر گروه می توان از تصاویر مختلف ماهواره ای جهت بارزسازی آن ها استفاده کرد. بر این اساس از تصاویر Aster نیز استفاده شد، بنابراین با توجه به رفتار طیفی ویژه کانی های انیدریت و ژیپس در محدوده طیف حرارتی، می توان با قرار دادن باند های 12، 11 و 13 به ترتیب درکانال های قرمز، سبز و آبی، ترکیب رنگی ویژه ای جهت شناخت گنبد های نمکی ایجاد کرد. همانطور که در نتایج مشخص است گنبد های نمکی دارای کانی غالب ژیپس و انیدریت با رنگ سفید روشن مشخص شده اند. با انجام تکنیک پلاریمتری راداری و اعمال شاخص CPR تصاویر مربوطه تهیه شد. از آنجایی که قبلا نیز اشاره شد رنج داده های مربوط به تصویر CPR ارتباط تنگاتنگی با نوع و رفتار طیفی سطوح مختلف دارد، به منظور تحلیل بهتر تصاویر رنج داده ها بین عدد صفر و 1 نرمال سازی شد. هر چه اعداد مذکور به عدد یک نزدیک تر شوند، زبری ناشی از فرسایش پذیری سطوح بیشتر خواهد بود. در نتیجه مناطقی که در تصویر به رنگ قرمز درآمده اند قاعدتا بسیار فرسایش پذیر هستند.

نتیجه گیری

 نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که با استفاده از روش پلاریمتری راداری می توان کانی های تبخیری و گنبد های نمکی را شناسایی کرد. در این تحقیق با اعمال شاخص CPR، گنبد های نمکی با رنگ قرمز بارزسازی شدند. علاوه بر آن با توجه به رفتار طیفی ویژه کانی های انیدریت و ژیپس در محدوده طیف حرارتی، با ترکیب رنگی باند های 12، 11 و 13 تصاویر ASTER گنبد های نمکی به رنگ روشن مشخص شدند. همچنین با استفاده از سه مولفه اصلی 2، 6 و 7 تهیه شده از تصاویر سنتینل 2، واحد های نمک دار موجود در منطقه مورد مطالعه مورد شناسایی قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست آمده تعداد 27 گنبد نمکی در محدوده مورد مطالعه شناسایی شد، که به مکانیزم و ساز و کار ساختاری معمول برای ایجاد گنبد های نمکی هم خوانی خوبی دارند، علاوه بر اینکه با انجام بازدید های میدانی صحت نتایج به اثبات رسید.

زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2157238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!