بررسی ارتباط عوامل موثر بر سبک زندگی و کالبد خانه معاصر در شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

 رابطه متقابل و دوسویه خانه و جریان زندگی، به خانه هویتی فراتر از یک کالبد می بخشد؛ لذا برای فهم خانه، فهم رابطه انسان و خانه (اینجا سبک زندگی) ضروری می باشد و برای فهم سبک زندگی افراد جامعه، خانه اصلی ترین بستر بروز آن است.

پرسش تحقیق

 این پژوهش در پاسخ به پرسشی ناظر بر چگونگی رابطه کالبد خانه معاصر و سبک زندگی ساکنان، به شناخت عوامل موثر بر سبک زندگی و ارتباط آن با کالبد خانه های معاصر شهر مشهد می پردازد.

 هدف تحقیق

 تبیین عوامل موثر بر سبک زندگی و بررسی تحولات سبک زندگی به منظور کشف رابطه و میزان تاثیر آن بر انتخاب های افراد در حوزه خانه و مسکن هدف اصلی پژوهش می باشد.

روش تحقیق

 ترکیبی از توصیفی- تحلیلی در بخش نظری و پیمایشی در بخش بستر پژوهش بوده و روش انتخاب نمونه ها تصادفی ساده است که از نرم افزار Smart PLS برای تحلیل داده ها استفاده شد.

مهم ترین یافته  ها و نتیجه گیری تحقیق

 از کلیدی ترین نتایج حاصل از بخش نظری این پژوهش، تعریف وجوه "عینی" و "ترجیحی" برای کلیت سبک زندگی است که پژوهشگران برای آن ها، زیرشاخه هایی با ابعاد "اجتماعی"، "ارزشی"، "آیینی" و "مصرفی"، به طور همسان تعریف نموده اند. نتایج پیمایشی، حاصل از برداشت میدانی 237 پرسشنامه مقبول از 250 پرسشنامه توزیعی میان ساکنین محلات مختلف شهر مشهد می باشد. نتایج این بخش، باعث شد ابعاد" ارزشی" و "آیینی" به علت اشتراکات فراوان ذهنی و معنایی با یکدیگر ادغام گردند، همچنین تعریف وجوه "ترجیحی" و "عینی" برای سبک زندگی قابل پذیرش شناسایی گردید. برخلاف تصور پژوهشگران، بعد ارزشی- آیینی در قیاس با دو بعد دیگر اجتماعی و مصرف، در وجه عینی سبک زندگی ساکنین شهر مشهد از شدت معناداری کمتری برخوردار گردید که با توجه به میزان بالای بارهای عاملی گویه های الگوبرداری از تلویزیون و رسانه های مجازی در زندگی می توان علت کمرنگی اثر سنت ها و ارزش ها در زندگی جامعه معاصر مشهد را تا حدودی ردیابی نمود. در نهایت، به طور کلی سبک زندگی بر خانه و کالبد آن (از انتخاب موقعیت خانه گرفته تا تغییرات ریز داخلی آن) موثر شناخته شد و معناداری رابطه آن مورد تایید قرارگرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!