سلامت معنوی و عوامل جمعیت شناختی-طبی مرتبط با آن در بیماران دارای استومی روده ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جراحی استومی ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. سلامت معنوی می تواند کیفیت زندگی این افراد را بهبود بخشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت معنوی و تعیین عوامل جمعیت شناختی-طبی مرتبط با آن در بیماران دارای استومی صورت گرفت.

روش

این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود که بصورت مقطعی انجام گرفت. 130 بیمار دارای استومی در شهر اصفهان با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. فرم اطلاعات دموگرافیک-بیماری و پرسشنامه سلامت معنوی Ellison-Paloutzian تکمیل گردید. داده ها بوسیله نرم افزاز 17SPSS و روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و آنالیز رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

اکثریت (5/61 درصد) شرکت کنندگان در مطالعه ازسطح متوسط سلامت معنوی برخوردار بودند. میانگین و انحراف معیار نمره سلامت معنوی 81/14 ± 40/97 (از 120 نمره) بود. بین سلامت معنوی با برخی از متغیرهای جمعیت شناختی-طبی شامل سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، شغل، نوع استومی و مدت داشتن استومی ارتباط آماری معنی دار وجود داشت (05/0 <p).

نتیجه گیری

سلامت معنوی اکثریت شرکت کنندگان در این مطالعه در حد متوسط بود. با توجه به اینکه سلامت و نگرش معنوی با ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیماران دارای استومی همبستگی مثبت دارد؛ پرستاران می توانند با طراحی و اجرای مراقبت های معنوی مناسب نقش بسزایی را در ببهبود کیفیت زندگی این بیماران داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!