تاثیر داروی متنامین بر تکامل شبکه عروقی: ارزیابی در محیط بدن و آنالیز توسط رایانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

متنامین یک داروی ضدباکتریایی برای درمان عفونت های سیستم ادراری در انسان و حیوانات می باشد که کاربرد گسترده ای در تمام نقاط دنیا دارد. در مطالعات قبلی تاثیر مصرف دارو در اوایل دوران بارداری به خوبی مشخص نشده است. از طرفی رشد و تکامل عروق خونی جزء ضروری رشد اولیه رویان می باشد.

هدف

در این مطالعه از پرده کوریوآلانتوییک جنین ماکیان برای ارزیابی تاثیر داروی متنامین بر رشد و تکامل شبکه عروقی خارج جنینی استفاده گردید.

مواد و روش ها

تعداد 20 عدد تخم مرغ نطفه دار نژاد راس 308 با میاگین وزنی 4±55 در داخل گرمخانه قرار داده شد. برای ارزیابی اثر متنامین بر رشد عروقی تخم مرغ ها به دو گروه 10 عددی تقسیم شدند. در گروه اول متنامین با دوز 150 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن تخم مرغ در زیر پوسته تخم مرغ و روی غشای کوریوآلانتوییک تزریق شد و درگروه دوم (گروه کنترل) PBS با همان روش تزریق شد. تزریق ها دوبار و در فواصل 96 ساعت و 120 ساعت بعد از شروع گرمخانه گذاری انجام گردید. 24 ساعت بعد از آخرین تزریق پوسته تخم مرغ برداشته شد و تکامل شبکه عروقی روی پرده کوریوآلانتوییک و نیز میزان بیان ژن فاکتور رشد اندوتلیال عروقی نوع A مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

میزان رشد عروق در گروه متنامین به صورت معنی داری کاهش یافت. معیارهایی مانند سطوح حاوی عروق، طول عروق و شاخص Df در گروه درمان بصورت معنی داری پایین تر از گروه کنترل بود. مصرف متنامین باعث کاهش بیان ژن فاکتور رشد اندوتلیال عروقی نوع A شد.

نتیجه گیری

براساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، داروی متنامین دارای اثرات منفی بر رشد و تکامل شبکه عروقی در پرده خارج جنینی ماکیان می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
579 تا 590
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!