بررسی اثر مواجهه توام سوخت جت JP-4 و صدا بر افت شنوایی در رت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مواد اتوتوکسیک مانند سوخت جت JP-4 از طریق تشدید اثرات صدا می توانند روی شنوایی تاثیر منفی بگذارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر مواجهه توام سوخت جت JP-4 و صدا بر افت شنوایی در رت است، تا از این طریق اثرات تداخلی احتمالی این دو ریسک فاکتور بر سیستم شنوایی رت مشخص گردد.

روش ها

 بدین منظور 24 رت نر سفید سالم بالغ آلبینو ویستار 6-4 ماهه با میانگین وزنی 25±230 گرم انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه شش تایی تقسیم گردیدند. یک گروه از آنها صرفا در معرض صدای مرکب با پهنای باند 500-8000 هرتز با تراز شدت صوتdBA  2±95 و گروه دیگر در معرض مواجهه با سوخت جت  JP-4با تراکمmg/m3  10±1100 به مدت 8 ساعت در روز طی 14 روز متوالی قرار گرفتند. گروه سوم نیز مواجهه توام صدا و سوخت جت با همان شرایطرا تجربه کردند و گروه چهارم نیز به عنوان کنترل در نظر گرفته شدند. در این مطالعه به منظور بررسی شنوایی رت های نر از آزمون گسیل های صوتی حاصل اعوجاج گوش (DPOAE) استفاده شد. تغییرات تراز موقت و دایم گسیل های صوتی اعوجاجی گوش (TTSdp و PTSdp) در محدوده فرکانسیkHz  8/5-0 بین گروه ها مقایسه شد.

یافته ها

 در گروه مواجهه یافته با صدا مقدار افت شنوایی موقت و دایم به ترتیب 6/24 و 5/35 دسی بل مشاهده شد. افت شنوایی موقت و دایم در رت هایی که در مواجهه با سوخت جتJP-4  قرار داشتند به ترتیب 3/02 و 2/85دسی بل اندازه گیری شد. در گروه مواجهه همزمان با صدا و سوخت جت افت شنوایی دایم و موقت به ترتیب 13/43 و 12/02 دسی بل گزارش شد.

نتیجه گیری

 نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مواجهه مستقل و توام صدا و سوخت جت JP-4 باعث ایجاد افت شنوایی موقت و دایم می گردد که این اثرات در مواجهه توام شدت بیشتری دارد. سوخت جت توانست باعث تقویت اثر صدا در ایجاد افت شنوایی شود. با این حال تحقیقات وسیع تر برای آشکارسازی وجوه بیشتری از  اثر تداخلی مواجهه توام "صدا" با مشخصه های متفاوت مانند تراز و فرکانس و "سوخت جت" با انواع و تراکم های مختلف پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 352
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159254 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!