بررسی شاخص های کلیدی «بیمارستان سبز» در یک بیمارستان منتخب نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سالهای اخیر صنعت ساختمان سازی و به ویژه بیمارستانی متاثر از توسعه پایدار، مفاهیم نظیر "ساختمان پایدار" و "بیمارستان سبز" را به وجود آوردند. با توسعه سیستم های اجرا و ارزیابی بیمارستان سبز، روش های متنوعی ارایه گردید. نقطه اشتراک تمامی این روش ها سه حیطه مصرف بهینه آب، انرژی و تولید پسماند کمتر بود. این مطالعه در راستای بررسی وضعیت حیطه های مذکور صورت گرفت.

روش ها

مطالعه حاضر به روش توصیفی - مقطعی و بصورت گذشته نگر صورت پذیرفت. جامعه پژوهش شامل یک بیمارستان منتخب نظامی شهر تهران بود. اطلاعات میزان مصارف و هزینه انرژی، آب و همچنین میزان تولید زباله در بازه زمانی سه ساله (1393-1395) در سال 1396 جمع آوری گردیده و تحلیل شدند.

یافته ها

به طور میانگین بیمارستان 70/79 کیلووات برق و 12/12 متر مکعب گاز به ترتیب با هزینه  25861 ریال و 10808ریال به ازای تخت روز فعال انرژی مصرف می کند. این آمار برای مصرف آب 1124 لیتر با هزینه 16993ریال به ازای تخت روز فعال می باشد. تولید زباله نیز به طور میانگین 3/76کیلوگرم به ازای تخت روز فعال بود که 42 درصد آن را زباله های عفونی تشکیل می دادند.

نتیجه گیری

 نتایج نشان داد که میزان مصرف آب و برق به ترتیب 2/2 و 10/1 برابر استاندارهای موجود بود. میزان تولید کل پسماند به طور متوسط 2/5 الی 3/7 برابر و پسماندهای عفونی نیز 27 درصد بیش از استانداردهای جهانی ارزیابی گردید. پیشنهاد می شود بیمارستانها نسبت به اتخاذ راهبردهای حفاظت از محیط زیست، دوره های آموزشی، مدیریت پسماندها و و تخصیص اعتبارات لازم اقدام کنند. در بعد کلان نیز الزام آور بودن این اقدامات و توسعه شاخص های بومی راهکار مفیدی خواهد بود. عدم وجود استانداردهای الزامی جهت اندازه گیری و کاهش شاخص های مورد مطالعه یک چالش کشوری است و پیشنهاد می گردد بیمارستان نسبت به کاهش آمار بدست آمده اقدام نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
401 تا 409
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!