عوامل موثر بر رفتارهای اطلاع یابی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه افراد جهت جستجوی اطلاعات با حجم عظیمی از اطلاعات مواجه میشوند که با توجه به ماهیت علوم مختلف فرد باید با استفاده از مهارتها و رفتارهای اطلاع یابی مناسب بتواند بهترین نتیجه را بیابد. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع این مطالعه به بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان می پردازد.

روش ها

 این مطالعه از نوع توصیفی می باشد که بر روی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان با حجم نمونه 300 نفر (با استفاده از روش خوشه ای تصادفی) انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با روایی صوری تاییدشده و ضریب آلفای کرونباخ 80 درصد می باشد که دارای 2 بخش و در کل 34 سوال می باشد. جهت انجام تجزیه وتحلیل آماری از نرم افزار SPSS استفاده شد.

نتایج

یافته های این مطالعه حاکی از آن است که از دختران سهم بیشتری از جامعه پژوهش را به خود اختصاص داده اند. از نظر سنی بیش از نیمی از دانشجویان در گروه سنی 23-21 سال قرار گرفتند. یافته ها حاکی از آن است که بیشترین منابع مورد استفاده جهت رفع نیازهای اطلاعاتی اینترنت می باشند و مهم ترین معیار انتخاب منبع شامل قابل فهم بودن، اعتبار منبع است. بیشترین موانع دسترسی به اطلاعات شامل پایین بودن سرعت اینترنت، عدم اطلاع از منبع است. منابع مورد استفاده جهت مطالعه آزاد به ترتیب اینترنت و کتاب میباشد.

نتیجه گیری

 با توجه به منابع مورد استفاده و موانع دسترسی و زیرساختی به نظر می رسد، اطلاع رسانی وجود منابع و کاربرد آن ها و همچنین تقویت زیرساخت های شبکه، اینترنت و... به رفع موانع موجود کمک کند و دسترسی به منابع اطلاعاتی را تسهیل و تسریع کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!