مطالعه ی اصول بداهه پردازی بر اساس نظریه ی اجرا و چگونگی آن در تیاتر نان و عروسک

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در تیاتر، بداهه پردازی برای آموزش هنرجویان یا روی صحنه بردن نمایشنامه ای مکتوب و در سال های اخیر بیشتر در ایران به عنوان عنصر برانگیزاننده خودجوشی و خلاقیت همزمان بازیگران و تماشاگران به کار می رود. تعداد گروه های تیاتری که می توانند از طریق بداهه پردازی به اجرا برسند در سالهای گذشته در ایران بیشتر شده است. سوال اساسی این پژوهش این است که بداهه پردازی به چه امکان یک شیوه ی اجرایی است، و اینکه آیا گروه نان و عروسک دارای این ویژگی ها است یا نه. آیا مفاهیم اجرا از منظر شکنر در آن حضور دارد یا نه و اینکه به چه صورتی میتواند به آن تکیه کرد. این قابلیت ها در تمام حوزه های تیاتر که بداهه پردازی به گونه ای کاربرد دارد نیز کاملا ضروری و حیاتی اند. هدف این مقاله پژوهش در مفاهیم اجرا به دیدگاه شکنر است و تبیین آن در گروه نان و عروسک چرا که به نظر می رسد گروه تیاتر نان و عروسک به عنوان بهترین گروه تجربی دهه 70 آمریکا روش های متفاوتی داشته اند. این مقاله در پی آن است تا چگونگی فرآیند اجرایی بداهه پردازی بر اساس تفسیر شکنر از نظریه اجرا است. در این راه گروه تیاتر نان و عروسک، به عنوان شاخص گروه های دهه 60 و 70 میلادی آمریکا، به الگو مورد ارزیابی قرار می گیرد. گروه تیاتر نان و عروسک با استفاده از یک ایده خام، با قابلیت های فردی و گروهی به اهداف اجرایی خود می رسد. این دیدگاه را پیتر شومان در این گروه پدید آورده و اجرایی می کند. براساس الگوی بداهه پردازی گروه نان و عروسک، بداهه پرداز در تیاتر شش مهارت کسب می کند. در نهایت بر هم نمایی اصطلاحات تعریف شده در شش مهارت بداهه پردازی و عناصر اجرایی بر طبق نظریه اجرا، یک داده علمی جدید عرضه می کند. در این مقاله سعی می شود با برهم نمایی نظریه اجرا از ریچارد شکنر و مفاهیم آن بر ساختار بداهه پردازی و همچنین تحقیق و انعکاس آن در گروه تیاتر نان و عروسک پیتر شومان در راستای  این فرضیه می توان با این تکنیک ها به اجرا و تولید تیاتر رسید، تحقیق شود. همچنین تلاش می شود تا به دنبال پاسخ به این پرسشها باشیم که ؛ چون چگونه گروه تیاتر نان و عروسک با استفاده از یک ایده خام و با قابلیتهای فردی و گروهی و به کارگیری بداهه پردازی به اجرا دست می یابد؟ آیا گروه نان و عروسک، راه و روش های متفاوتی در این باره دارد؟ چه الگو یا روش های مشخص و منحصر به فردی را می توان برای این گروه معرفی کرد؟ عناصر بداهه پردازی در گروه نان و عروسک چه وجوه یکسان و همه گیر و جه وجوه منحصر به فردی دارد؟ تنوع و تطور این عناصر چیست؟

زبان:
فارسی
در صفحه:
130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2161631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!