بررسی تاثیر عملکرد پلیس بر احساس امنیت اجتماعی شهروندان و انتخاب سبک زندگی در جامعه (مورد مطالعه شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به کارکرد پلیس در برقراری امنیت و مشارکت در زندگی روزمره مردم این سوال مطرح می شود که تاثیر عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت اجتماعی شهروندان و ارتباط آن با سبک های زندگی مردم چگونه است و چه نسبتی بین حضور پلیس و رفتارهای روزمره و دغدغه های جامعه وجود دارد.

روش

تحقیق حاضر با مروری بر تعاریف مختلف سبک زندگی و عملکرد پلیس سعی می نماید فرضیه ارتباط حضور پلیس با سبک مختلف زندگی (مبتنی بر احساس امنیت)را بررسی کند و به شیوه پیمایشی ارتباط بین عملکرد پلیس و سبک های زندگی را بسنجد که در نهایت با طرح پرسش از ابعاد سبک زندگی و ارتباط پلیس با هر یک از این ابعاد فرضیه اصلی تحقیق در باب تغییر سبک زندگی و حضور پلیس تایید می شود. بدین صورت که آزمودنی ها از بین افراد 25 تا 60 سال ساکن شهر تهران اتنخاب شده اند که به صورت نمونه گیری تصادفی با اجرای پرسشنامه محقق ساخته مورد پژوهش قرار گرفتند. پس از همتاسازی به دو گروه 192 نفره(گواه و آزمایش) تقسیم شدند. از گروه گواه فقط پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد و از گروه آزمایش، علاوه بر پیش آزمون، به مدت 50 روز عملکرد پلیس تهران بزرگ در سه حوزه اصلی (گشت های انتظامی و پیشگیری، پلیس 110، پلیس راهور) و در محلات گروه آزمایش به صورت فزاینده ای تغییر داده شد (مضاعف کردن عملکرد محسوس) که پس از انجام پس آزمون، این تغییرات در بعد رضایتمندی از عملکرد پلیس(86 درصد) و تغییر سبک زندگی اجتماعی مبتنی بر افزایش میزان احساس امنیت ایجاد شده (87 درصد)کاملا ملموس و رضایت بخش بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2162154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!