رابطه نوین رویکرد صادقانه و فروتنانه رهبری اخلاقی با عملکرد سازمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

بحث رهبری اخلاقی فروتنانه و صادقانه ، بعنوان یکی از جدیدترین تیوری های رهبری در سازمان ها در طی چند سال اخیر مطرح شده و  در محیط دانشگاهی نیز بعنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گرفته است از اینرو هدف این تحقیق بررسی رابطه رویکردهای فروتنانه و صادقانه رهبری اخلاقی با عملکرد سازمانی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در دانشگاه ارومیه می باشد .

روش

  تحقیق حاضر از نوع توصیفی - همبستگی می باشد . جامعه آماری تحقیق شامل اساتید و کارکنان با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر دانشگاه ارومیه به تعداد  600 نفر می باشند که از بین آنان 201 نفر بعنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند .  داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد و نرم افزار  آماریSPSS-AMOS   و روش معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت  .

یافته ها

نتایج حاصل از تحلیل داده های آماری تحقیق  بیانگر تایید مدل مفهومی و فرضیات تحقیق با اطمینان بالا می باشد .بدین معنی که دو شیوه رهبری فروتنانه و صادقانه رابطه  مثبت و معنی داری با عملکرد سازمانی داشته و متغیر سرمایه اجتماعی در این رابطه نقش میانجی را ایفا می کند.

نتیجه گیری

این پژوهش نشان می دهدکه دانشگاه ها و سایر سازمانها می توانند با تقویت مهارت رهبری فروتنانه و رهبری صادقانه  در مدیران و سرپرستان واحدهای سازمانی به ارتقای سطح عملکرد سازمانی کارکنان دست یافته همچنین توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی در ارتباط بین رهبری اخلاقی و عملکرد سازمانی بسیار مهم و حایز اهمیت است .

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2165600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!