ساخت فرمولاسیون لیپوزومی حاوی پاکلی تاکسل و مقایسه سمیت آن با پاکلی تاکسل لیپوزومه نشده بر رده ی سلولی MCF-7 سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیمی درمانی یکی از روش های رایج در سرطان درمانی است که همواره با چالشهایی روبرو بوده است. هدف از پژوهش حاضر ساخت نانوحاملهای حاوی داروی شیمی درماانی پاکلی تاکسل و بررسی سمیت آن بر رده سلولی MCF-7 سرطان پستان است.

روش کار

سه فرمولاسیون از نانو حاملهای لیپوزومی حاوی پاکلی تاکسل با غلظتهای متفاوتی از فسفاتیدیل کولین و کلسترول با استفاده از روش فیلم لایه نازک ساخته شد. سپس با توجه به میزان بارگذاری دارو، یکی از فرمولاسیونها انتخاب و پگیله گردید. درصد بارگذاری دارو درون نانولیپوزوم پگیله، الگوی رهایش دارو در شرایط سلول سالم و سرطانی، اندازه و بار سطحی نانو ذرات(با استفاده از DLS) و شکل ظاهری نانو ذرات (با استفاده از SEM) بررسی قرار گرفت. در پایان سمیت سامانه لیپوزومی حاوی دارو و داروی لیپوزومه نشده بر رده سلولیMCF-7 با استفاده از روشMTT  مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

درصد بارگذاری دارو، اندازه، پتانسیل زتا نانو حاملهای پگیله شده حاوی دارو به ترتیب 35/2±6/90 درصد، nm4/49 و mV55/5±74/46- میباشد. رهایش دارو از سامانه لیپوزومی طی 72 ساعت در شرایط سلول سالم و سرطانی آهسته میباشد. شکل ظاهری نانو ذرات صاف و کروی بوده و هیچ برهمکنش شیمیایی میان دارو و نانو حامل مشاهده نشد. همچنین داروی پاکلی تاکسل لیپوزومه در مقایسه با داروی لیپوزومه نشده سمیت بیشتری بر روی رده سلولی MCF-7 سرطان پستان داشته است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج، فرمولاسیون لیپوزومی حاصل از پژوهش حاضر را با توجه به برخورداری از ویژگیهای فیزیوشیمیایی مناسب،  میتوان چهت انجام تحقیقات بیشتر در زمینه سرطان پستان پیشنهاد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2166929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!