جداسازی آمیب نگلریا و شناسایی نگلریا آسترالینسیس از آب استخرهای شنای استان کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در بین آمیب های آزادزی، گونه های N.fowleri و N.australiensis علت مرگ ناشی از مننگوآنسفالیت آمیبی اولیه به حساب می آیند. از آن جا که آب استخرها منبع آمیب های آزادزی است، این مطالعه با هدف جداسازی آمیب نگلریا و شناسایی نگلریا آسترالینسیس از آب استخرهای شنای استان کرمان انجام شد.

روش کار

80 نمونه آب از 20  استخر استان کرمان در تابستان 1397 جمع آوری و میزان کلر باقی مانده، pH و دمای آن ها اندازه گیری شد. نمونه های آب فیلتر و کشت داده شدند. پس از شناسایی مورفولوژیکی آمیب، تعیین جنس به روش  PCR و تایید گونه با مقایسه توالی محصول PCR در بانک ژن انجام شد.

یافته ها

دما و باقیمانده کلر به ترتیب در 50% و 7/93 %  از استخرها به میزان استاندارد بود. به طورکلی 75/8 % از نمونه آب استخرها، آلوده به آمیب با مورفولوژی نگلریا بودند. نتیجه PCR حاکی از وجود نگلریا در هفت نمونه بود. درصد آلودگی در سانس آقایان و در یک متری کناره استخر  بیشتر بود. توالی محصول PCR درصد بالایی از هم پوشانی و شباهت با توالی های ثبت شده N.australiensis نشان داد که در بانک ژنی NCBI با شماره MT292609 به ثبت رسید.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آب 25% از استخرهای شنا در استان کرمان به نگلریا آسترالینسیس آلوده هستند. با توجه به توانایی بیماری زایی این گونه آمیب در انسان و حیوان، لازم است تمهیدات لازم برای ضدعفونی هر چه بیشتر آب استخرهای شنا توسط دست اندرکاران مسایل بهداشتی برای جلوگیری از آلودگی احتمالی اتخاذ شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2166933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!