تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر تمایل به کار با سالمندان در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بر اساس نتایج مطالعات، افراد سالمند متقاضی خدمات بهداشتی در حال افزایش می باشند. یکی از مهم ترین عوامل موثر در کیفیت مراقبت از سالمندان، تمایل به کار با افراد سالمند است. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مبتنی بر رفتار برنامه ریزی شده بر تمایل به کار با سالمندان در دانشجویان رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در سال 1397 انجام گردید.

روش ها

این مطالعه از نوع مداخله آموزشی بود و از طریق سرشماری، 36 نفر از دانشجویان رشته بهداشت عمومی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه تمایل به کار با سالمندان (Willingness to Work with Elderly People Scale یا WEPS) بود که به وسیله دانشجویان تکمیل شد (قبل و دو هفته بعد از آموزش). پس از پیش آزمون، دو جلسه کلاس آموزشی برای دانشجویان برگزار گردید. داده ها با استفاده از آزمون های Paired t و Independent t در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

36 دانشجو با میانگین سنی 43/3 ± 94/21 سال در تحقیق شرکت کردند. پس از مداخله آموزشی، اختلاف معنی داری در تغییر نگرش (001/0 > P)، کنترل رفتار درک شده (001/0 = P)، هنجارهای انتزاعی (001/0 > P) و قصد رفتاری (001/0 = P) مشاهده گردید.

نتیجه گیری

استفاده از بسته آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده، می تواند موجب افزایش تمایل به کار با سالمند در دانشجویان شود. بنابراین، پیشنهاد می گردد مداخله مذکور پس از مطالعات بیشتر برای دانشجویان و کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی استفاده شود. Work with Elderly People Scale یا WEPS) بود که به وسیله دانشجویان تکمیل شد (قبل و دو هفته بعد از آموزش). پس از پیش آزمون، دو جلسه کلاس آموزشی برای دانشجویان برگزار گردید. داده ها با استفاده از آزمون های Paired t و Independent t در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!